Ondskan

Ungdom:

Ungdom:
3,6

Handling: 16-årige Erik lever i ondskans och våldets grepp både i hemmet och på skolgården. När han relegeras från skolan på grund av sitt våldsamma beteende, får han komma till internatskolan Stjärnsberg. Det är Eriks sista chans att studera vidare och bryta med sitt tidigare liv.

Men på Stjärnsberg hamnar han ur askan i elden. Där är ondskan satt i system, förklädd till vad som kallas "kamratuppfostran". Ett systematiskt och av skolan sanktionerat förtryck av de yngre eleverna som utövas av de äldre eleverna.

För Erik handlar det om att överleva utan att knäckas. Genom den starka vänskapen med rumskamraten Pierre får han en ny bild av världen runt omkring sig.

Ondskan är en berättelse om våldet och om vägen ut ur våldsspiralen - men lika mycket om stark vänskap och spirande kärlek.

År: 2003

Christian Hollbrink
Henrik Linnros
Magnus Roosmann
Fredrik af Trampe

Copyright Svenska Filminstitutet (SFI)

oliver_kahn

Ondskan är en mycket känslosam film som har ett viktigt budskap att framföra. För en gångs skull är inte huvudpersonen en helyllekille som bär cykelhjälm, hjälper gamla damer över gatan och vars värsta svärord är "tjo flöjt". Det glädjer.

Ondskan är inte en film som man bara kan sätta sig ner en lördagkväll och glo på tillsammans med lite chips och några kompisar. Precis som en bok kräver den att man verkligen sätter sig in i handlingen och engagerar sig i karaktärerna. Står du bara ut med detta inser du snart att Ondskan är en synnerligen bra svensk film. Kanske den bästa på länge.

Savannah

Filmen är, enligt mig, väldigt platt. Den handlar om två saker: förtryck och våld, och budskapet är att våld lönar sig i längden. Eftersmaken man får när man har sett filmen är fadd, dessutom uppväger inte Gustaf Skarsgårds lysande insats den mediokra och träiga dito som Andreas Wilson står för.

Khori

Jag tycker detta är en mycket bra skildring av Jan Guillous bok. Temat att våld föder våld är bra men konstigt att lösningen också var våld. Fina miljöer och bra foto. Dialogen är hetsig och ofta väldigt dålig. En bra svensk film som alla bör se.

Ajice

Även om boken är bättre och att vissa scener är härliga att skratta åt så är det en bra film.

IWantItThatWay

Efter att ha läst boken blir filmen lite rörig, men hade jag inte läst boken hade jag älskat filmen! Skådespelarna är klockrena och det går inte att slita blicken ifrån filmen. Dessutom är slutet helt fantastiskt. Så jämfört med boken, en 3:a. Utan att jämföra med boken, en 5:a. Därför blir det 4.

Sandraaa

Verkligen världens bästa svenska film!
Helt klart en femma.

malinedwardsson

Det här är en superbra film, dessutom svensk! Valde mellan 4 och 5, men tycker ändå att den är värd en femma p.g.a. känslan som förmedlas. Den är stark!

Bästa svenska filmen på natt och dar även om Wilson lämnar mycket att önska.

Överskattad film med en överskattad skådespelare. Han tar i för mycket känns det som, Wilson alltså. Lite i samma andra som jag tycker Noomi Rapace är överskattad i Män som hatar kvinnor. Det känns inte trovärdigt, utan helt enkelt inlärt.

Till viss del imponerande, men saknade alla detaljer som gjorde handlingen i boken så bra.

Relativt bra spel och fotot sitter.

Helt okej, föredrar dock boken, stark tvåa!