Hypnotisören

Handling: Kriminalkommissarie Joona Linna har ett vittne som trots svåra skador överlevt en ursinnig slakt på sin familj. I sin kamp mot klockan övertalar Linna hypnotisören Erik Maria Bark att försöka få fram ett vittnesmål under hypnos.

År: 2012
Jan Waldekranz
Eva Melander

Copyright AB Svensk Filmindustri

Isko

Johan Falk, Wallander, Van Veeteren, Beck, etc. och nu ytterligare en svensk deckare. Svensk film har kört fast och behöver en nystart.

Spännande, blodig och oförutsägbar, med bra skådespel av Olin och Persbrandt främst & väldigt vackert flygfoto över ett frostvintrigt Stockholm. Jag har ej läst bestsellern, men kan tänka mej att boken är bättre så klart. Känns som en svensk vanlig kriminalarhistoria på ett sätt, men detta är bättre än t ex. "Beck", som ju Persbrandt också är med i som en helt annan karaktär.

Det här är en film man kan se på två sätt och har mycket att göra med vilket betyg den är värd. Antingen tittar man på den som en Beck, Wallander etc, dvs vilken vanlig svensk kriminalthriller som helst. Och då är den helt okej. Men sen kan man se den som jag inte kan undvika att se den.

Hypnotisören var totalhypad innan den släpptes. Persbrandt i huvudrollen, baserad på en av de mest populära svenska kriminalromanerna samt regisserad av självaste Lasse Hallström som inte gjort en svensk film sedan slutet av 80-talet. Hur kunde det då bli så här? Filmen är minst en halvtimme för lång, konstigt oläskig och märkbart händelselös.

Nej, detta är tyvärr ett ganska stort fiasko i mina ögon, speciellt med dagens utbud av kriminalare. Att den är gjord av Hallström syns knappt någonstans. Stark tvåa!

En mörk och otäck film, som är intressant men det gäller att vara i rätt sinnesstämning när man ser den. Fantastiska skådespelarinsatser!

Isko

Biopremiär: 2012-09-28