Ice Storm

Handling: Baserat på en roman av Rick Moody. Året är 1973 och familjerna Carver och Hoods lever ett typiskt förortsliv i New Canaan. Men bakom deras newage-filosofi och polyestermode ligger ett djupt missnöje. En av männen har en affär med den andra familjens fru och hans tonårsdotter försöker förföra båda grannpojkarna. När ett snöoväder drar fram och hela staden blir isolerad inträffar en tragedi som tvingar familjerna att omvärdera sina liv.

År: 1997

Kate Burton
William Cain
Michael Cumpsty
Maia Danziger

Ang Lee är en väldigt skicklig regissör, det upplevde jag senast jag såg hans nya film Brokeback Mountain, foto och skådespeleri fyller ut en film med ett ändå rätt så tomt manus. Likadant är det i Ice Storm, som - till skillnad från BB - har ett väldigt bra manus men missar en hel del annat. Tristessen hos människorna i filmen känns för mig också, att filmen är trist är oundvikligt, men det är inget man bör haka upp sig på för berättelsen är mer intressant än resten av filmen.

Ljud/Musik: 4
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 3
Filmlängd: 2

Det är djupt och omskakande med riktigt grymma skådisar, se den om du gillar lågmälda draman med småkymtar av kärlek, det gör i alla fall jag. Tyvärr är Ice Storm för det mesta tragisk och jag saknade det där ljuset som "bryter isen" - otrohet? konflikter? Då har du hittat rätt. Det blir en trea till Ice Storm, Elijah Wood och Tobey Maguire skiner i birollerna.

Rikligt vackert fotad film med någorlunda engagerande intrig

Blev faktiskt besviken, hade väntat mig mer. Filmen grep aldrig tag i mig, och jag brydde mig heller inte om hur det gick för de flummiga rollkaraktärerna. En tvåa, fungerade att kolla på men absolut inget jag ser igen.

En utav dem bättre filmerna från nittio talet. Filmen är sorlig utan att aldrig bli översentimental eller sliskig, det hela är på något sätt ärligt och uppriktigt. Skådespelarna glänser verkligen och ger filmen även ett par komiska inslag. Allt har verkligen en förankring till der verkliga livet och alla känslor som livet innefattar. Vikten av bekännelse får verkligen en ny innebörd efter sett "The Ice Strom". Rent av estetiskt är det enormt vackert och hela projektet är välarbetat in i sista detalj. Absolut Ang Lees bästa film.

lindajjj

En väldigt bra film, men man blir ju inte direkt munter av att se den. Egentligen inte mycket till handling, men ändå är den tät och fångar mig. Ang Lee är en av mina favoritregissörer. Mycket bra skådespelare.

tennisemme

Det hela känns väldigt lustigt. Atmosfären är kall och ovälkomnande. Kanske är det för att relationerna ska lysa starkare. Inga mysiga relationer, utan snarare såna som får en att tänka efter.
Roligt är: fanns det Pringles redan då, och såna där strumpor som påminner om fingervantar. De är noga med rekvesitan. Och sånt tycker jag är intressant att kolla på.
Det är en fin film, som säkert har en djup mening men som jag inte orkade tänka på. Många välkända ansikten.

Ljud/Musik: 4
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 3
Filmlängd: 2

Såg den på bio och blev helt indragen i den från start. Skickligt gjord med flera familjers liv som fläts samman. I mitt tycke Ang Lees bästa film där han får till den rätta känslan också. Gripande och starkt, helt klart att rekommendera.