Happiness

4,0

Handling: Denna kontroversiella film skildrar människors vardagliga elände och perversitet. Obscena telefonsamtal, pedofili och ett äktenskap på bristningsgränsen visar sig vara några av ingredienserna i tre medelklassystrar och deras familjers liv i New Jersey. Bill, man till en av systrarna, utvecklar en onaturlig fascination för sin sons 11-årige skolkamrat...

År: 1998
Regissör: Todd Solondz
Originaltitel: Happiness
Längd: 02:14, 02:21 (USA, DVD)
Jane Adams
Ben Gazzara
Camryn Manheim
Arthur J. Nascarella

ouimadame

Den omtalade Todd Solondz, independentregissören med det stora I:et som tidigare gjort bland annat "Wellcome To The Dollhouse", var för några år sedan tillbaka med en ny "svart komedi", filmen "Happiness". "Happiness" var kritikernas nya favorit och höjdes till skyarna i nästan all press. Denna film, som Solondz både skrivit och regisserat, är mycket kontroversiell och släpps helt oklippt på DVD, efter att knappt ha märkts på bio/video här i Sverige. Och synd är det, för Solondz´s nattsvarta komedi är lika störande som den är rolig och fascinerande.

Att redogöra för storyn är i det närmsta omöjligt, det handlar om en stor grupp människors livsöden. Bland annat har vi Joy, som söker en mening med sitt liv och ett nytt förhållande, efter att precis ha gjort slut med sin förra pojkvän - som sedan hittats död. Helen är hennes framgångsrika syster, som är författare och fascineras av obscena samtal från sin granne. Sist i syskonskaran har vi Trish, en hemmafru som verkar ha allt, men vad hon inte vet är att både hennes son och främst hennes psykiatriker till man har svåra problem.

I "Happiness" finns även den oärlige ryssen Vlad, den överviktiga Kristina och den uttråkade "äkta maken" som längtar efter frihet. Många av dem kommer att mötas under historiens gång, under alla möjliga omständigheter - och svåra situationer kommer att uppstå.
Välkommen till den hårda verkligheten.

I rollerna:
Philip Seymour Hoffman, Lara Flynn Boyle, Dylan Baker, Elizabeth Ashley, Jared Harris, Cynthia Stevenson, Justin Elvin, Louise Lasser, Ben Gazzara, Jane Adams, Jon Lovitz.

En liten film om lycka. Karaktärersdjupet är stort och väluttänkt. Todd Solonz gillar verkligen extrema personligheter blandat med svåra moraliska dilemman.

Allt är egentligen gott men samtidigt så slår det mig alltid att flera-handlingar-som-löper-samman-upplägget alltid blir en form av genväg in i filmkritikers hjärtan. Lite väl oförtjänt, LITE VÄL ofta! Per automatik SKA cineaster gilla dessa filmer, bara för att.

Problemet med flera handlingar är att filmen förlorar fokus. Nu lyckas Solondz ändå ge ett stort karaktärsdjup trots brist på fokus, men jag känner ändå att handlingen blir lite långtråkig när man väljer att berätta så mycket runt omkring. Jag hade hellre sett färre handlingar och mer fokus på den (eller kanske de) mest intressanta karaktärerna. Då tänker jag framförallt på pedofilen som var oerhört intressant och som stärkes av Dylan Bakers utsökta insats.

I helhet en välgjord film om än stundtals långtråkig.

gary thorstenson

Mycket bra film. Satirisk skildring av en grupp människor som på olika vis söker "happiness". De olika personernas liv vävs långsamt in i varandra. Karaktärerna är skildrade som vanliga människor, och stort fokus läggs på deras brister, i vilka humorn uppstår. Detta kan uppfattas som burleskt, men i bottne finns en stor värme. Filmens avslutande replik är en klassiker!

Ajice

Lämnar en med en lite sorgsen och obehaglig känsla.

Det här är en intressant och väldigt annorlunda film som behandlar många tabun. Påminner en hel del om Magnolia och när man dessutom ser Philip Seymour Hoffman i en av rollerna så undrar man om det verkligen inte är Paul Thomas Anderson som suttit i regissörsstolen. På många sätt en obehaglig och deprimerande film, men ändå lyckas människoödena att gripa tag i en - mycket tack vare duktiga skådespelare. Trots att det är lite av en mosaikfilm så tycker jag att man lär känna alla karaktärer väl och det blir aldrig särskilt långtråkigt. Får ett stort plus för sin originalitet och sitt mod.

I helhet en välgjord film om än stundtals långtråkig.

En oerhört bra, berörande och rolig film! Manuset bjuder på mängder av dråpliga och pinsamma repliker, som man inte kan låta bli att stor-garva åt. Man tycker även väldigt synd om de olika karaktärerna, fast man kan ändå inte låta bli att skratta åt deras patetiska och sjuka liv. Te.x psykdoktorn Bill Mapelwood, som desperat försöker hålla fasaden uppe, trots att han är en utpräglad pedofil.

Happines är den första filmen på väldigt länge som jag ger högsta betyg till. En film som man bara måste ha sett om man vill klassa sig som en cineast.

BlackHawk

Mycket seg och sjuk film... Inget hände och den var mycket långtråkig.. Fattar inte hur den kan vara på top 3...

Mycket svag etta till den här filmen. Håll er borta om ni inte vill slösa bort 2 timmar av era liv i onödan.

aljott

Underbar film, klockren!

ouimadame

Välkommen till den hårda verkligheten.

I rollerna:

Life During Wartime (2009)