Tears of the Sun

Krig:

Krig:

Handling: När den demokratiska regimen i Nigeria störtas skickas en specialstyrka för att hämta hem en amerikansk missionsläkare. Men Dr. Kendricks vägrar att lämna sina patienter i rebellstyrkornas våld och de amerikanska soldaterna har strikta order att inte blanda sig i den lokala konflikten...

År: 2003
Regissör: Antoine Fuqua
Originaltitel: Tears of the Sun
Längd: 02:01, 02:22 (Directors Cut)
Ingår i tema: Hans Zimmer

Awaovieyi Agie
Akosua Busia
Hadar Busia-Singleton

kaj08

Jag var tveksamt inställd till den här filmen. En amerikansk trupp som ska rädda en grupp oskyldigt civila mot onda rebeller. Det hela är upplagt för en äkta amerikansk såpa i stor patriotisk stil. Filmen är dock väldigt snygt gjord och visar hur eländigt ett inbördeskrig kan vara. Det som drar ner betyget är dock de stiligt sminkade tjejerna ute i kriget och de så oerhört duktiga och rediga amerikanarna (men det hade jag ju redan förutspått innan jag tittade på filmen). En svag 3-a trots äcklig amerikansk patriosm.

"Bruce Willis är stel, storyn intressant men förutsägbar, men man tröttnar inte."

En väldigt underskattad "krigsfilm" som inte bör klassas som det ens. Jag menar, de som kom för att se en actionfylld krigsfilm har hamnat helt fel, detta är snarare ett krigsdrama i samma anda som "Hotel Rwanda" - snyftare, och den påminner lite om "Black Hawk Down" när det gäller strider och story. BHD som i och för sig är en enda lång skottlossning har inte mycket att komma med när det handlar om räddningsaktioner, som är mycket bra i den här filmen. Jag klandrar inte BHD för att vara en misslyckad film för att de inte lyckas rädda någon där, det jag menar är att de lade för mycket "krut" på själva krigandet och helt glömde bort spänningen. I "Tears of the Sun" har man gjort precis tvärtom.

Det ska handla om en räddningsaktion (som ofta går snett) och det gör den också, med en del strider. Jag tycker faktiskt att det i sådana här typer av filmer är stentrist när det hela tiden dyker upp förutsägbara strider som kan hålla på hur länge som helst. Dessutom att själva räddningsgruppen verkar ha handplockats av en amatör som tror att olika personligheter gör filmen mer spännande.. Kom igen, jag hajar direkt vilka i gruppen som kommer att dö, och det gör de också. Men förutom dessa små och irriterande missar så har faktiskt "Tears of the Sun" en hel del att komma med.

Jag nämnde tidigare filmerna "Black Hawk Down" och "Hotel Rwanda" som både påminner väldigt mycket om denna. I "HR" har man lagt tyngd på att visa mycket av den etniska utrensningen som pågick, och det var mest magstarkt och onödigt. I BHD skjuts det i stort sett genom hela filmen och var bara ett enda långt sömnpiller. "Tears of the Sun" har plockat lite från båda filmerna och skapat en jämn balans mellan de olika delarna. Det dödas lite, det räddas mycket. Den är inte lika deprimerande som de filmerna, men det gör den också förutsägbar och den känns stulen.

Detta är varken orginellt eller nyskapande inom krigs-genren, men det är en av de bästa inom den här typen av filmer. Skala av lite från alla långa, trista krigsdraman du sett och sätt ihop det i en film med en hårdkokt Bruce Willis och en sexig Monica Bellucci som läkare(?), så har du "Tears of the Sun", en bra film så får en stark trea.

Hade inga höga förväntningar på den här filmen, var rädd att den skulle innehålla för mycket skjutande och för lite handling- men nej, jag slapp det.
Detta är en intressant och gripande berättelse om mod och moral. Den är dock lite seg emellanåt, men det är ingen större fara.
I slutet förstår man verkligen varför den heter just "Tears of the Sun", och det visar de på ett smidigt och snyggt sätt.
En svag trea.

Trodde inte det här skulle vara min typ av film, men oj så fel jag hadde, det här va en riktigt bra och gripande film. Får en stark 4:a

den här filmen ligger på plats 95 av 250 på min lista

den här va riktigt rå tyckte jag dock inte lika rå som hotel rwanda men lite som black hawk dawn

En av de bästa filmer jag har sett. Mycket stark film och man får så många tankar om världen omkring sig!

fille81

Riktigt bra film. Lite sorlig

lindajjj

En svag tvåa. Usch vad mycket klyschor och varken spännande eller gripande. Den där kvinnliga läkaren var enormt irriterande! Vilken subba! Superego (ja, faktiskt) och skrek och gapade och betedde sig som en idiot största delen av tiden. Bruce Willis gick på autopilot.

Hanes

En film som faktist överraskade mig rejält. Bruce Willis är som vanligt mangifik i sin roll, men sen var det så mycket mer än vad jag hade väntat mig. Bra historia, bi-skådespel, musik och effekter. Så jag ger den här filmen en svag fyra..