Mortal Instruments: Stad av skuggor, The

Handling: När Clary Fray ger sig iväg till Pandemonium Club i New York City blir hon vittne till ett mord som begås av tre tonåringar som bär bisarra vapen och vars kroppar är täckta av märkliga tatueringar. Plötsligt går offrets kropp upp i rök. Hur ska hon kunna tillkalla polis när mördarna inte längre syns till när det inte finns något, inte ens en droppe blod, som talar om att ett mord begåtts? Offret, en pojke – var det förresten en pojke? – har ju försvunnit.

Det här blir Clarys första möte med skuggjägarna, Shadowhunters – krigare som har till uppgift att förinta demoner som finns på jorden. Det är också hennes första möte med Jace, en skuggjägare som ser ut som en ängel, men som har ett hett temperament. Inom ett dygn har Clary dragits in i Jaces värld efter att hennes mamma försvunnit och hon själv blivit attackerad av en demon. Men varför är demonerna intresserade av vanliga dödliga som Clary och hennes mamma? Och hur kommer det sig att Clary plötsligt fått förmågan att se det osynliga?

År: 2013
Robert Maillet
Godfrey Gao
Stephen R. Hart

Copyright Screen Gems

Börjar bli innerligt trött på dessa moderna fantasyfilmer baserade på populära ungdomsböcker. De börjar bli många till antalet och som jag ser det är det bara Hunger Games och Twilight som är något att ha. Fattar inte hur svårt det verkar vara att ge en stabil grund i handlingen som skapar ett intresse för oss tittare. Jag blir bara uttråkad och somnar nästan.

Biopremiär: 2013-08-23