Wolverine, The

Handling: Wolverine är tillbaka i ett actionspäckat äventyr som utspelar sig i nutida Japan, där han möter sin värsta fiende. Sårbar för första gången och pressad till det yttersta, både fysiskt och emotionellt, ställs han inte bara mot dödligt samurajstål utan tvingas även brottas med sin egen odödlighet. En kamp som för evigt kommer förändra honom.

Fristående uppföljare till "X-Men Origins: Wolverine".

År: 2013
Svetlana Khodchenkova
Famke Janssen

Copyright Twentieth Century Fox Film Corporation

tessan81

Logan har dragit sig tillbaka och lever som en grottman med grizzlybjörnar som sällskap. Wolverine finns inte längre. Men så blir han uppsökt av en japansk mutant som vill att han ska komma till Japan för att ta förväl av hennes arbetsgivare som ligger för döden. Det visar sig att Logan och mästare Yashida har ett förflutet.

Det är action, i stundtals spektakulära japanska miljöer, kryddat med en smula romantik. Jag gillar det här. Jag tycker Jackman, precis som i tidigare filmer, lyckas förmedla smärtan och ensamheten hos Wolverine och jag blir både berörd och underhållen. De två framträdande(?) kvinnorollerna, lämnar dock ganska mycket att önska, framförallt den okarismatiska Mariko som tyvärr inte skapar någon som helst kemi tillsammans med Logan/Wolverine. Men hey, så länge jag får ta del av Jackmans nakna bringa och intensiva blick så är jag nöjd.

Stark trea.

Jag tycker filmen var toppen. Underbart gjort av skådespelarna.

Sämsta X-Men filmen helt klart.

Hook

En järvare actionfilm!

Hugh Jackman gör sin comeback, nu är han en mer ensamvarg än någonsin, efter att ha förlorat hans senaste kärlek Jean Grey och fortfarande är hemsökt av hennes krafter. Men en inbjudan för att få förändring av inställningar går han på att besöka en gammal vän i Japan. Här blir det lite mer intressant både i story och design aspekter.

Hans nya kärleks intresse Miriko är en modig ung kvinna som har faran efter sig. Logan blir en livvakt och ur detta kommer en liknande relation som Kevin Costner och Whitney Houston hade i "The Bodygaurd" (1992). Yukio har också en livvakts roll för Logan, med hennes känslor vägleder henne att göra rätt sak, att se framtiden, att veta om hon dör i en strid är hennes kraft. The Viper, är inte så intressant men det känns bra med fler mutanter i en X-Men film, men den här filmen känns mer som en lone samuraj film blandat med en ark av falskhet till det.

Åtgärden är mycket bra gjort, tycker jag scenen mellan Shingen och Logan och bullet train scenen är jättekul. Plus hela scen på begravningen sparkar igång filmen ordentligt. Annars dess lite dåligt filmat, vinklarna och de snabba klippen gör det svårt att se vad som verkligen händer. specialeffekterna är inte så bra som tidigare filmer har varit. Visst silver samurai är snygg men annars är det bara en stor silver surfer.

Berättelsen är enkel Hugh är stark irollen och humorn. Wolverine karaktären är fortfarande levande och bra. Mycket bättre sedan X-Men Origins: Wolverine, får vi en ny järvare actionfilm som är roligare för fansen!

story: 2+
skådespelare: 4-
regi: 3

helhet: 3+

tessan81

Stark trea.

Biopremiär: 2013-07-26

X-Men: Days of Future Past (2014)
X-Men: Apocalypse (2016)
Logan (2017)
New Mutants,The (2018)
X-Men: Dark Phoenix (2018)