Kick-Ass 2

2,5

Handling: Kick-Ass (Aaron Taylor-Johnson) har inspirerat ett gäng normala medborgare att bilda Justice Forever. Ett gäng maskerade brottsbekämpare som leds av Colonel Stars and Stripes (Jim Carrey). Men Red Mist är ute efter hämnd under superskurknamnet 'The Mother Fucker' (Christopher Mintz-Plasse). Hans enda mål är att göra livet bittert för Kick-Ass vänner, den ende som kan stå i hans väg är den fruktade Hit-Girl som lagt av med att klä ut sig.

År: 2013
Andy Nyman
Olga Kurkulina
Iain Glen

Copyright Universal Pictures

Ha ha, underbart blodig och rolig! Se den på minst 65" TV-skärm minst 5.1 surround sound system med bashögtalare - wow!!

Jollanboll

Denna film blev aldrig den hyllning till superhjälte-genren som ettan var. Filmen blir istället en parodi med bitvis riktigt dåligt manus och orealistisk action som inte följde stil-genren från ettan. Där enbart "Hit-Girl" är något av über-mänsklig.

Först och främst, vad är hela grejen med att "Hit-Girl" ska bli en vanlig flicka och därmed snubbla i alla stereotypiska "high-school" fällor som finns i alla sådana dåliga filmer, med noll realism. Fruktansvärt löjlig hela grejen med tjejgänget och hur hon måste passa in. Kunde dem inte byggt upp det på ett annat sätt. Så att vändningen (insikten) om att masken egentligen är Mindy Macready och att "Hit-Girl" faktiskt är hennes verkliga natur på ett annat sätt. Varför krångla till det genom att göra en klassisk high-school film. Låt första delen av filmen vara ett seriöst drama där hon har svårt att hitta sig själv som människa och blir besviken på den apatiska och tråkiga människa hon blir i skolvärlden, där hennes begåvningen inte utnyttjas. Låt vändningen istället vara att hon för andra gången går förbi ett bråk på skolgården och därmed tvingas att ingripa och därmed inser sin sanna natur. (SPOILER) Inte att bli lämnad i skogen som vilken loser som helst.

Första delen med karaktären Kick-Ass är ändå okej, han bibehåller sin nördiga image och gör det bästa med de kunskaper han och de nya gänget har i befogenhet. Däremot tycker jag att det nya gänget blir alltför komiska och jag tror filmen i sin helhet hade tjänat på att vara mer seriös än rolig. Varför trycka på komiska aspekter, när dessa kan vara underliggande och istället som den första filmen trycka på moraliska och samhälleliga problem. Varför göra skurkarna till parodier, när man kunde bibehållit deras seriösa anspelning som funkade så bra i ettan.

Sedan finns det massor av irriterande händelser i filmen som handlar om manus-fel. Förutom hela "Hit-girls" skolepisod. Ger jag två exempel från slutet. (SPOILER) Vad är grejen med att den bästa kompisen Todd förråder dem på slutet. Kunde dem inte hittat på något bättre, för att "The Motherfucker" skulle förståt vem "Kick-Ass" var. Och vad är grejen med det stora slutslagsmålet. En maffia-kille från första filmen hade plöjt ner alla med ett maskingevär genom två längre salvor. Missförstå mig inte, själva poängen att alla rookie-superhjältar samlas för en sista fight är inte fel. Men hur det utförs är alltför löjligt och orealistiskt. Den första filmen försöker faktiskt göra eller anspela på realism, vilket gjorde att man fick känsla att detta faktiskt kan hända på riktigt. Dvs att människor kan ta på sig masker och göra en förändring i samhället.

Slutligen en till synpunkt på manuset. Kunde de inte hittat på någon bättre antagonist till "Hit-Girl" än "Mother-russia". Detta säger väl allt om hur de parodierar superhjälte-genren. En karaktär som (SPOILER) lyckas döda 10 poliser på ett tämligen enkelt sätt. Inget fel med det, men det är mycket som inte följer stil-genren från den första.

De fina karaktärerna i form av "Kick-Ass" och "Hit-Girl" samt den stämningsfulla musiken räddar filmen från ett underkänt. Men det halvtaskiga manuset, på sina ställen, och stilbrotten förhindrar den från ett högre betyg.

Biopremiär: 2013-08-16

Kick-Ass (2009)