American History X

4,2

Handling: Bröderna Derek och Danny mister sin far. Han var polis och blev mördad under ett skottdrama med svarta inblandade. Sorgen och hatet pressar Derek mot radikala handlingar och han blir snart en ledare för en nynazistisk rörelse. Ett skottdrama blir den slutliga vändpunkten för Derek och hans bror och Derek hamnar i fängelse...

År: 1998

Elliott Gould
Keram Malicki-Sánchez
Paul Le Mat

frasmannen

En mycket stark skildring av en familj som växer upp med två bröder som är rasister. Den ene åker in i fängelse och blir för de andra rasisterna en sorts förebild. Men när han kommer ut ur fängelset har mycket förändrats. Det som har förändrats mest är han själv och hans sätt att se på människor. Norton och Furlong är fullständigt lysande i sina roller och filmen ger också ett djup som inte är vanligt i nasist/rasist- filmer. Man förstår VARFÖR människor kan falla in i rasism. Filmen tar naturligtvis inte rasismen i försvar men det är ändå bra att man får en fördjupad bild. Borde vara obligatorisk i religion/samhälls-kurserna på gymnasiet. Måste ses.

"En stark och gripande film som verkligen berör, men överdriver hela hatgrejen"
Ja, det är det enda negativa med filmen, att det är ett himla tjat om rasism, vad som är rätt och fel, vilka som är goda och vilka som är onda. Det mesta av detta får man klart för sig bara efter tio minuter. Sedan fortsätter det så, mer hat och hemska händelser. Dock har filmen en sensmoral, och det är helt klart en film man MÅSTE se, för man övertygas verkligen om vad som är rätt och fel. Slutet är viktigast i hela filmen, för gör man en sån här film så måste den hålla sig på samma spår och inte sluta på något konstigt sätt. Det avslutas helt enkelt, vi har fått följa handlingen, som övertygat oss så väl, och nu vill vi ha ett slut som bevisar hur värdefull filmen är. Det får vi, och det är förbannat rörande. Edward Norton är bäst i hela filmen, han är faktiskt ganska otäck i början. Det är rätt så snyggt filmat också, nutid är i färg, det som hänt förr är svart-vitt, och kameran rör sig som personerna gör och gärna med närbilderna. Det är väldigt skickligt gjort, och man får känslan av att man är där.
Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 4
Filmlängd: 4
American History X är en viktig film som alla bör se, jag tyckte verkligen om den, även om den var väldigt sorglig, oftast. Filmen får en välförtjänt fyra, och den förtjänar varken mer eller mindre.

mkay marre

Den här filmen är så otroligt bra...den är väldigt grym och otäck om man får verkligen känna av kaktärernas hat i synen mot mörka,,,och det gör den så trovärdig...Edward killarna spelar skit bra...och efter att ha sett den får man sig verkligen en tankeställare. Väldigt sevärd

anddav507

En film som alla borde se. Gripande och medryckande.

Bilbo_one

Älskade den, verkligen verklighetsbaserad handling. Klar femma för mästerverket

Bra skådespelare till ett bra manus. Man blir arg och förbannad när man ser filmen vilket är bra eftersom den väcker känslor.

movie princess

American History x är en film som alla borde se. Jag skulle själv inte se den mer än en gång men absolut en film som man måste se.
Hemsk men ett bra budskap

f_rosvall

Skildrar vad som händer i samhället.
Sammanfattar bra livet för utsatta barn/vuxna.
Underbar fil so ses i skolor som i hem. ett måste och se.

majzzan

Lite grym film men bra handling

Nikoel

Otroligt gripande berättelse om vad hat kan leda en människa till. Se den!

Filmen är både i färg och svartvit