Olympus Has Fallen

Handling: En före detta Secret Service-agent kämpar mot koreanska terrorister som hotar att ta över Vita huset...

År: 2013
Robert Forster
Arden Cho

Copyright Millennium Films

tessan81

I samband med att den sydkoreanske statsministern kommer på besök till Vita Huset sker en terroristattack. Det är medryckande och actionspäckat från start; hela övertagandet påminner kanske mest om ett tv-spelsscenario med, i mitt tycke, lite märkligt ljus och onaturliga färger på himlen.

Presidentens fd secret service-medarbetare, Mike Banning, som har fått skrivbordsjobb efter en dramatisk händelse ett och ett halvt år tidigare, kastar sig utan att tveka, i bästa John McClane-anda, in i det inferno som Vita Huset blivit under attacken. Han tar sig an hjälteuppdraget, ensam, och för dialog både med terroristernas överhuvud och commander in chief Trumbull.

Det är på tok för förutsägbart och nationalistiskt för att bjuda på något tuggmotstånd, USA förnekar sig inte. Men det är tusan så underhållande och den amerikanska försvarsministern piggar upp kidnappningsdramat med att vara överraskande omedgörlig och spottar och fräser värre än en katt.

Biopremiär: 2013-05-03

London Has Fallen (2016)