Nymphomaniac

Handling: En poetisk och vild historia om en kvinnas erotiska resa från födseln till 50-årsåldern, berättad av huvudrollskaraktären som är den självdiagnostiserade nymfomanen Joe.

Ungkarlen Seligman finner Joe blåslagen och misshandlad i en mörk gränd en kall vinterkväll. Han tar med henne hem, tar hand om hennes sår och frågar ut henne om hennes liv. Fascinerad lyssnar han när Joe börjar berätta...

År: 2013
Regissör: Lars von Trier
Originaltitel: Nymphomaniac
Alternativ titel:Nymphomaniac: Volume I
Alternativ titel:Nymphomaniac: Volume II
Ursprungsland: Tyskland, Frankrike, Belgien, Danmark, Storbritannien
Längd: 05:30, 02:02 (Volume I Edition), 02:03 (Volume II Edition)
Charlotte Gainsbourg
Shanti Roney
Hugo Speer
Uma Thurman

Copyright Concorde Filmverleih

Det här borde ju egentligen passa mig rätt bra. Trier gör sin grej lite extra mycket och uppmärksamheten hos kultureliten är ett faktum. Mycket ris och mycket ros har han fått för detta extrema drama med mycket naket och mycket sex. Kapitel 1 är bra och håller absolut mitt intresse uppe, men kapitel 2 ger mig nästan ingenting. Jag ogillar utvecklingen skarpt. Jag förstår nog poängen med allt och vad Trier vill få fram men nånstans tappar jag intresset och när slutet kommer blir jag mest irriterad över att det blev som jag hoppades att det inte skulle bli.

Kapitel 1 får en trea, kapitel 2 en tvåa. Totalt en stark tvåa. Alltså för mig personligen en stor besvikelse från en av mina favoritregissörer.

Biopremiär: 2014-01-31