Monica Z

Biografi:
Musik:

Biografi:
Musik:

Handling: En ung kvinna längtar bort från småstadslivet i Hagfors till jazzens rytmer i Stockholm. Hon belägrar stadens pulserande klubbliv med Nalen som dess självklara medelpunkt. En unik artist växer fram bland konstnärer och hipsters i sextiotalets New York. Briljant och sensuell med aptit på livet i en tid när natten är lång och festen aldrig tar slut. Åtrådd av alla men samtidigt ensam när morgonen gryr.

År: 2013
Regissör: Per Fly
Originaltitel: Monica Z
Alternativ titel:Monica Z - ett lingonris i ett cocktailglas
Alternativ titel:Waltz for Monica (Internationell titel)
Ursprungsland: Sverige, Danmark
Amelia Fowler
Clinton Ingram
Rob Morgan
Hedda Stiernstedt

Copyright Svensk Filmindustri (SF)

4+ Jag gillar svenska filmer och den här filmen är riktigt bra. Ibland lite långsam men i sin helhet är det en riktigt intressant film som visar Monika Zs liv. Likheterna utseendemässigt på alla personer; Hasse och Tage, Vilgot Sjöman mfl (inte minst Monika själv) är klockrena!! Att Sångrösten är ännu klockrenare gör verkligen filmen ett snäpp högre!! Som alltid när det kommer till att visa en känd persons liv vill man som tittare ha med det ena eller det andra. Jag tycker filmen tar med den del av hennes liv som känns mest intensiv och intressant. Självklart blandas allt positivt och negativt. Inget hymlas det med och det gillar jag. Kjell Bergqvist i rollen Monikas pappa är sig lik. Svårt att se skillnader mellan Kjelles roller kan jag tycka. Men filmen är absolut värd en stark 4:a.

Först och främst är detta en topprestation av Edda Magnason men filmen har bra rollprestationer överlag, regin är också mycket bra men manus kanske kunde klippts ner något i vissa delar
+ för sånginsatserna och miljön i Monicas hus, nästan 100 procentig regi och ett mycket intressant livsöde.
- för att filmen blir lite för djuplodande i vissa delar av Monicas karriär som inte var så lyckade, som eurovision och komikerkarriären på slutet när hon inte längre var på topp, ok det behövs också men kan bli lite mycket.
En extra bonus är det övriga galleriet av kändisar som gestaltas i filmen, mycket intressanta tolkningar av flertalet av dessa karaktärer också och sådant kan ibland bli lite löjligt men här har man lagt ner en del energi på att få även de mindre birollerna trovärdiga.
Mycket sevärd 4+.

Biopremiär: 2013-09-13