Hitta Nemo

3,8

Handling: I de varma tropiska vattnen kring Stora Barriärrevet bor en clownfisk vid namn Marvin. I en skyddad sänka lever han ett tryggt och lungt liv med sin ende son Nemo. Med respekt för havet och dess oförutsedda faror kämpar han för att försöka skydda sin son. Men som alla andra unga fiskar längtar även Nemo efter att få utforska revets mysterier. När Nemo plötsligt blir fångad och förd långt hemifrån, till ett akvarium hos en tandläkare, måste Marvin bege sig ut i det okända för att rädda sin son.

År: 2003
Regissör: Lee Unkrich Andrew Stanton
Originaltitel: Finding Nemo
Alternativ titel:Hitta Nemo 3D (2012 titel)
Alternativ titel:Finding Nemo 3D (USA - ny titel)
Ingår i tema: Disney Pixar

Nicholas Bird
Bob Peterson

Copyright Walt Disney Pictures

crack_of_dawn

Jodå... jag kan när eftertexterna börjat rulla konstatera att denna familjefilm faktiskt håller måttet.

Den kanske bara hade nått upp till en starkare 3:a om det inte hade varit natt och gott sällskap när jag sett den, men men... nu var det så.

Många skratt utlovas! (Faktiskt roligare på svenska än engelska, då bl a Ulla Skoog, nån skånsk nisse samt de andra skådespelarna/ljudinläsarna gjort ett mycket bra jobb!)

Nagini94

Efter alla de här animerade likadana filmer så är Nemo en av de få roliga, som jag kan tänkt mig att se igen.
Animationen är lite halvokej... Men storyn är rätt bra, synd bara att de alltid tar den klassikern far-son- Man börjar tröttna på det nu...

eliiiin

Den här filmen är en av de bästa animerade filmer som finns. Hitta Nemo och Ice Age är nog de bästa. Jag älskar de roliga kommentarerna i filmen, och jag älskar liksom stämningen.
En stark fyra!

Trodde att dennva skulle vara bättre än den var. Lite mer än bara en barnfilm, men filmen följer det vanliga mönstret vilket blir lite trist.

Underbara Marvin!! Han är ju den enda anledningen till fyran. De delar som handlar om Nemo kan man lika därna klippa bort för det är ju alla scenerna med Marvin och Doris som är hur roliga som helst!!

den här funkar faktiskt lika bra som den orginalspråket och detta e inte pixar bästa.det e den tredje bästa pixar filmen.WALL-E och toy story

Noisome

Hur kan man undgå att tycka om denna söta film? Enligt mig har den allt! Gullig och spännande story, med massa humor.

En bra disney, rolig var den med..

Audrey T

Det här måste vara den bästa animerade film jag har sett. Underbart fin historia om den ensamstående pappan som kämpar sig genom havets alla faror för att hitta sin bortrövade son. Tänk att en tecknad film kan vara så gripande, jag gråter varje gång jag ser den! Dessutom otroligt vacker, man njuter av de vackra miljöerna. Gjord med värme och kärlek.

f_rosvall

Jätte rolig och spänande film. Anpassad både för stora som små.

Biopremiär: 2012-12-25
Filmen är animerad