Riket

4,1

Handling: På rikshospitalet i Köpenhamn händer det märkliga saker. Det befolkas av säregna personer och dessutom verkar det ibland som om sjukhuset lever ett eget liv...

År: 1994
Regissör: Morten Arnfred Lars von Trier
Originaltitel: Riget
Alternativ titel:The Kingdom (Internationell titel)
Ursprungsland: Frankrike, Italien, Tyskland, Danmark, Sverige, Norge

Vita Jensen
Morten Rotne Leffers
Solbjørg Højfeldt

Ajice

Fantastiskt! Älskar Ernst Hugo, många andra bra skådespelare. För första gången upplever jag att jag kanske tycker att Lars Von Triers verk är innehållsmässigt bra och inte bara visuellt snyggt med mycket äckliga saker. Att det inte bara är en enda stor chock factor (som jag är jävligt trött på).

sjuk serie ! den är rolig och bra gillar den skarpt!

Oskar_90

Mycket imponerande! Det är synd att "berättelsen" aldrig fick något ordentligt slut, eftersom den tredje säsongen lades ner pga att bland andra Ernst-Hugo Järegård dog. Ernst-Hugo Järegård briljerar som vanligt. Otäck typ. Efter Riket har jag verkligen fått smak för von Triers filmskapande och har redan ett antal filmer väntande i torrentkön.

Nu har jag äntligen sett denna hyllade miniserie. Den är ganska intressant och otäck på sina ställen. Dock är den lite väl overklig och bisarr för att uppskattas av mig. Otroligt skumt slut, som bara gjorde mig arg eftersom så mycket är ouppklarat. Trots det finns en uppföljare som säkert mycket klaras upp i tycker jag detta ändå var lite väl luddigt. Stark tvåa.

Det här vittnar bara på Lars von Triers storhet. Egentligen är detta enkelt och kommersiellt lättsålt, men det är precis vad han ville. Han behövde pengar för att ha råd med sina senare verk (som givetvis är betydligt bättre, konstnärligare, djupare och mer nyskapande) och resultatet blev "Riget". En ganska enkel serie rakt igenom, men det blev en kommersiell dundersuccé som inte bara slog igenom i Danmark, utan även Europa och USA, plus att man gjorde en amerikansk variant av serien (Kingdom Hospital). Det är så kul att se att världens bästa regissör KAN göra enkel kommersiell film/serier om han bara vill, men istället så väljer han att göra så många nyskapande, spännande och konstnärligt vackra filmer samt mästerverk. Lars von Trier - denna komplexa och härliga man <3

Anspråkslös

This is just Amazing!
En verklig saga.
Köksbänksrealismen blandar sig i fantasins kärl som Helena von filmkrönikan skulle sagt.
Karaktärerna och de små trådarna i den här serien är finurliga och underhållande. Ernst-Hugo har aldrig gjort bättre ifrån sig

Rune

Coola intressanta karaktärer och handling. Väl skrivet manus.

Riket II (1997)
Kingdom Hospital (2004)