Turinhästen

2,0

Handling: Den tredje januari 1889 bevittnade Friedrich Nietzsche hur en häst piskades på gatan utanför hans port och gled därefter in i tio års tystnad och galenskap. Detta är filmen om hästen.

I 30 långa tagningar får vi följa hästen, dess ägare och hans dotter på en enslig gård, de fem dagar som följer efter incidenten utanför Nietzsches port. Monotont vaknar de, klär på sig, dottern hämtar vatten, de äter en spartansk måltid, vilket gör varje liten variation eller avbrott i rutinerna slående. När hästen vägrar bli utdragen ur stallet faller dock allt samman.

År: 2011

Erika Bók
Mihály Kormos

Copyright Triart

Jollanboll

Välspelad och välregisserad men tyvärr inte i min smak. Filmen är för seg och händelselös för att jag ska tycka att det är intressant i 2 timmar och 24 minuter. Det som håller liv i filmen och som jag tycker är dess största styrka är den klassiska musiken och det snygga fotot, med en fantastisk ljussättning som följd.

Dock så förstår jag mig inte på filmen och de förmodade underliggande budskapet eller de tolkningar som kan göras. Jag vill ha mer konkreta idéer att hänga upp min filmupplevelse på, än enbart tystnad och fritolkning. Precis som det jag tror filmen vill uttrycka, blir filmen också för mig meningslös och jag famlar bara i ett mörker som inte ger mig någon känsla överhuvudtaget, möjligtvis tristess.

Biopremiär: 2013-04-26
Filmen är svartvit