Dallas Buyers Club

Biografi:

Biografi:
3,6

Handling: Löst baserad på den sanna berättelsen om Ron Woodroof, en narkoman, kvinnotjusare, rodeoryttare och homofobisk man som får diagnosen att han har HIV/AIDS. Han har nu 30 dagar att leva. För att överleva smugglar han in olagliga mediciner in i landet. Snart söker sig andra HIV/AIDS-smittade personer till hans "klinik". Ron startar en klubb för drabbade och snart har den växt så stor att Federal Drug Agency och medicinföretag börjar med ett industrikrig mot Ron...

År: 2013
Regissör: Jean-Marc Vallée
Originaltitel: Dallas Buyers Club
Ingår i tema: Baserad på verklig händelse

Matthew McConaughey
Denis O'Hare
Griffin Dunne

Copyright Focus Features

tessan81

Vissa människor har en förmåga att i kris och motgång finna en osannolik styrka och drivkraft. Kanske handlar det om att ta kontrollen över sitt liv och vägra acceptera ett öde. Kanske handlar det om instinkt och att det ligger i människans natur.

Det är en fantastisk film och storartat skådespeleri av Matthew McConaughey och Jared Leto tar den hela vägen i mål. Dock landar betyget på en 3:a för mig då den inte träffar mig riktigt i hjärtat. Jag hade önskat att få ta del av mera av Rons inre liv och just hans drivkrafter.

Hook

Rörande personlighets utveckling

Ron Woodroof är en elektriker på ett olja fält i södra USA. Efter en lång tids sjukdom och en olycka på jobbet får Ron veta att har AIDS. En sjukdom som förknippas med homosexualitet. Men kan spriddas via smutsiga sprutor som langare använder mfl. Ron söker vård efter en tids misstro med läkarnas diagnos. Efter att han fått veta att den amerikanska sjukvården är en industri som vill tjäna pengar istället för att hjälpa folk. Startar han ett klubb där sjuka AIDS folk kan få medicin (som inte är godkänd av FDA).

Ron Woodroof är en stark förebild för hur långt en människa kan gå för att överleva både en sjukdom och lagens krångliga långa arm. Matthew McConaughey gör rollen som Ron och det syns med sin Bale liknande ned bantade look för att se ut som en AIDS sjuk man. Jared Leto spelar Rayon en av Rons osannolika vänner och medhjälpare. Jared var sist med i Mr. Nobody (2009) och gör här en stark comeback till skådespeleriet. Med trovärdighet och övertyckande kemi mellan Ron och Rayon blir filmen laddad med humor drama och personlig utvecklig då man får följa Ron från hans homofobiska räddsla till att bli en man som tar sitt liv i sina egna händer och stödjer Rayon som vänner skall.

Jag själv ser filmen som en upplyssning till sjukdomen och en stärkande upplyftande fläkt av att allt är inte förlorat bara för en diagnos säger att man har 30 dagar kvar. Det betyder inte att kroppen och kampen har gett upp. Det finns mer tid till och med år. AIDS är ett hemsk virus som ger HIV som försvagar ens immunsystem och gör en dödligt sjuk, nu förtiden finns det broms mediciner men kanske om några år finns det ett botemedel. Kanske inte då i USA vi kanske behöver en ny Ron Woodroof då.

story: 5
skådespelare: 5-