Inte utan min dotter

Handling: År 1984 tog Betty Mahmoodys man med sig familjen till hans hemland Iran. Men det slutar med att han bestämmer sig för att stanna - och plötsligt är Betty en fånge utan några som helst rättigheter som kvinna. Filmen är baserad på Betty Mahmoodys bok om sin flykt med dottern från Iran hem till USA.

År: 1991
Jonathan Cherchi
Soudabeh Farrokhnia
Michael Morim

Dan banan

Farsinerande film som ger bredare perspektiv.
Goda insatser från samtliga skådespelare.
En välformad historia jag sent glömmer.

En stark trea sätter jag på plats, en mycket intressant samt spännande film.

Värd att se.

Det här är den verklighetsbaserade filmen om en amerikansk kvinna som tillsammans med sin dotter blir fånge i Iran. En mycket gripande berättelse där Alfred Molina skickligt skildrar övergången från kärleksfull man till kvinnoförtryckare. Karaktärerna blir aldrig påfrestande stereotypiska utan kulturen bär det största ansvaret. Flykten hem skildrades alldeles för hastigt då den i boken innehöll betydligt fler strapatser, men då hade också filmen behövt vara minst en halvtimme längre. Det tror jag dock att den hade vunnit på. Snacket om att den skulle vara rasistisk håller jag inte alls med om.

Verkligen skitbra! Visar en mammas kamp för att få bhålla sin dotter.

Engagerande, intressant och bra film med flera starka och spännande scener. Skådespeleriet var utmärkt.

Angelus

Bland de sämsta filmerna som e baserad på verklig händelse, dålig handling, bra skådespeleri, varför framställs iranierna så knäppa? ere för att filmen e från USA?

ashkan

En väldigt stark och välgjord drama film

en riktig gripande film, Sally Field är underbar i sin roll och filmen är bara bra.