Mandela - Vägen till frihet

Biografi:

Biografi:
3,7

Handling: För miljoner människor världen över står Mandela för triumf och hopp istället för förtvivlan och hat. I denna avslöjande film får vi ta del av händelserna som slutligen tog honom från fängelseön Robben Island till den yttersta makten och avskaffandet av apartheid samt hans väg till att bli en internationell ikon. Vi får också lära känna en Mandela som förblivit okänd för större delen av världen – mannen som älskar snabba bilar och kvinnor, boxningsentusiasten, den skicklige advokaten och den beväpnade frihetskämpen.

År: 2013
Regissör: Justin Chadwick
Originaltitel: Mandela: Long Walk to Freedom
Ursprungsland: Storbritannien, Sydafrika
Längd: 02:30, 02:19 (USA)
Ingår i tema: Baserad på verklig händelse

Idris Elba
Nomfusi Gotyana
Sivuyile Ngesi

Copyright Pathé

Hook

Politiker har en sak gemensamt; Ensamhet.

Nelson börjar som en ung advokat som strider för de för tryck apache regimen har på den svarta befolkningen. Till att bli en gerilla ledare och som slutligen blir fängslad. Resten är historia.

Idris Elba gestaltar denna moderna frihetskämpe som med uthållighet och list lyckas vända förtryck till harmoni. Fiulmen blandar mellan Mandelas förhållande med hans splittrade familj vars fru som vill gå hämndens väg och honom själv.

Ett starkt drama om relationer och historisk påstridigheter som passar bra som undervisnings film för unga. Justin Chadwick, regissören, väljer att klipa bort långa tidsvarv vilket kan känns lite hoppigt i historien. Ena sekunden är vi den ena peridoen och efter några minuters dialog har vi hoppat 10 år fram i tiden. Känns som många scener hamnat på klipp bordet.

Annars finns det inte mycket att klaga över, skådespelarna är bra och övertygande, samt slutet ger en gåshud. Det sägs att Nelson Mandela själv sett filmen och gett sitt medgivande. Vilket kan ses som ett plus i kanten för det är sällan en biografisk historia om en politiker blir godkänd av huvudpersonen själv, men så är han ju också Mandela.

Story: 5-
Regi: 4-