Skumtimmen

Handling: Skumtimmen är en historia om försoning mellan en pappa och hans dotter. Julia har aldrig förlåtit sin pappa sjökaptenen Gerlof, som hon anklagar för sin son Jens död. Gerlof har sedan många år gjort en egen utredning då han misstänker att en tidigare försvunnen och mytomspunnen mördare på Öland, Nils Kant, kan ha med Jens försvinnande att göra. Nils Kant är begraven sedan länge, långt innan Julias pojke försvann. Ändå sägs Nils Kant ibland vandra på det öländska Alvaret i skymningen. I skumtimmen.

År: 2013
Regissör: Daniel Alfredson
Originaltitel: Skumtimmen
Alternativ titel:Echoes from the Dead (int. titel)
Lena Endre
Tord Peterson
Thomas W. Gabrielsson
Johan Sundberg
Natanael Wall Sanktnovius
Max Felder
Godehard Giese

Copyright Zodiak Rights

Äntligen en film som lever upp till boken. En bok jag gillade extremt mycket. Ölands miljöer är verkligen vackra. Tyvärr framhäver inte filmen dessa vilket i och för sig är förståeligt eftersom filmen speglar dramatik och spänning. Tord peterson och Lena Endre gör fantastiska roller. Den här filmen skulle jag absolut rekommendera.

janne lindh

Välgjord och bra spelad, men saknar det lilla extra.

Står iallafall för titeln- en riktigt skum film..

Biopremiär: 2013-09-27