Birdman

Handling: En avdankad skådis som är mest känd för att ha spelat superhjälten Birdman försöker få sin karriär tillbaka på rätt spår genom att medverka i en ny pjäs på Broadway, men pjäsens diva - och skådisens gamla alter ego till superhjälte - verkar vilja göra skådisens liv lite mer obehagligare...

År: 2014
Regissör: Alejandro González Iñárritu
Originaltitel: Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)
Ingår i tema: Oscar - Bästa film

Amy Ryan
Benjamin Kanes
Naomi Watts

Copyright Twentieth Century Fox Film Corporation

En -4 som film & i sin egen genre, men som underhållning en 3.

Riktigt bra film när man sett klart den och filmen hunnit smälta in efter nåt dygns funderande. Första gången ämnet tas upp, vad jag vet. Fundera på filmens undertitel! "The Unexpected Virtue of Ignorance".
Jag kommer inte köpa filmen då det är den sortens film man inte ser om. Möjligtvis bara se om några sköna scener med Edward Norton som "divan".

Hook

Batman eller (The Unexpected Virtue of Ignorance)?

Michael Keaton spegalr sin egna karriär i filmen Birdman som handlar om skådepelaren Riggan som skall föröska återuppliva sin karrär som industrins mest köpta aktör. Vi får följa Riggan och hans ensambel på teatern under de timmar innan premiären, allt från intriger med dottern Sam till kollegorna på scen. En komisk komedi som inte tappar smak eller blir långsam. Att kännslan med att allt är filmat i en tagning är bevis på utsökt klippning och effekt kunskaper, samt kamera arbetet är isärklass bästa hittils.

Michael Keaton gör roillen som Riggan lite för bra, nästan som om han tar sig ur rollen och spelar upp sig själv under en period i sitt liv. Man känner med karaktären och de andra med spelarna. Zach Galifianakis sam managern Jake är rolig och dramatiskt älskvärd. Edward Nortons parodi på sig själv som skådisen Mike är underbart komisk. Emma Stone som Sam är läcker och vacker.

I regin står Alejandro G. Iñárritu, som jag bara hört talas om med filmer som 21 Grams och Babel, Birdman är första filmen jag ser av honom och det kommer att vara en upplevelse att få se vad mer detta geni hittar på härnäst. Birdman är för mig ett komiskt drama som dra in och underhåller och man glömmer sin omgivning. Det gör en bra film till perfekt underhållning. Hur många filmen kan räckna på sin hand har haft sådan effekt tidigare; Gudfadern, Den Onde Den Gode och Den Fule, Schindler's List, The Dark Knight och nu Birdman!

Story: 5
Skådespelare: 5+