Lego-filmen

Handling: En helt vanlig LEGO-figur blir misstagen för att vara en mästerbyggare och hans uppgift blir att rädda Legolandets öde från en LEGO-tyrann...

År: 2014
Nick Offerman

Copyright Warner Bros.

Hook

Bitarna faller på plats!

Emmet en helt vanlig byggnadsarbetar i Bitköping, blir utsedd att vara den utvalde för att stoppa President Business planer att ändra världen till hans perfektions inriktande tycke. Emmet möter Wyldstyle, Batman, Vitruvius, Superman, Wonder Woman, Abraham Lincoln, Unikitty och Kapten Matelbeard. All de är mästarbyggare och Emmet känner sig som en liten bit i en stor legobox.

Det är en roligt äventyr som tar en från klassiak Lego sets till de allra senaste inom popkultur. Blandat med humor och spänning som påminner mer om den tiden då man var liten och hade inte hela verkligheten i huvudet och då kunde fantisera mer. Emmet är oss alla som försöker passa in bland alla andra, försöker gilla det andra gillar och så vidare. Utan att förstå att alla är speciella och har en plats i världen.

Filmen har mycket hjärta och försöker spridda det meddelande som LEGO haft som banner de senaste 40 åren. Att alla kan skapa, att utvecklig finns i att bygga vidare på vad andra skapat, gammal som ung! En del säger att LEGO-filmen är Warner Brothers "Toy Story". Jag säger att de är nära.

story: 4+
röster (eng): 5-
regi: 4+

helhet: 4

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg ett tag på IMDb Top 250, men halkade ur och har nu 7.8/10.
Håller med. Bitarna faller på plats.
Filmen blir roligare och roligare, när man väl fattar att det i första hand är en film riktad mot vuxna som lekt med Lego själva. Massor av detaljer och skämt som gör att man kan se om denna film flera gånger utan problem samt upptäcka nya små saker i bakgrunden. Plus i kanten. Det är ju heller ingen nackdel att barn säkerligen trots detta i alla fall kommer sitta fastnaglade, men av den färgglada sagan mer.
Nåt som sänker helhetsintrycket lite är att filmen ser ut att vara stop-motion-filmad istället för CGI. Säkert medvetet, men jag undrar varför? CGI hade vart snyggare.

Hook

Bitarna faller på plats!

story: 4+
röster (eng): 5-
regi: 4+

helhet: 4

Biopremiär: 2014-02-14
Filmen är animerad

Lego Ninjago Movie, The (2017)
Lego-filmen 2 (2019)