Dracula 2001

Handling: Den gamle vampyrjägaren Abraham Van Helsing driver numera en exklusiv antikhandel i London under namnet Matthew Van Helsing. Hans assistent är den unge Simon, som Van Helsing lärt upp och fostrat som sin egen son. Men Simon känner inte till Van Helsings verkliga bakgrund, ålder eller namn. Och han känner inte till vad som egentligen ligger gömt i silverkistan inne i det rigoröst säkerhetsomgärdade kassavalvet. Det gör heller inte Van Helsings sekreterare Solina, som hjälper en grupp professionella tjuvar att bryta sig in i valvet för att stjäla värdefulla antikviteter. Men deras uppmärksamhet dras omedelbart till den exklusiva kistan. Med stora problem lyckas de dock stjäla kistan. Men under flygresan över till USA sker det som inte får ske, och tidernas mest fruktade och förföriska ondska är plötsligt lössläppt i vår egen tid.

År: 2000
Regissör: Patrick Lussier
Originaltitel: Dracula 2000
Alternativ titel:Wes Craven Presents Dracula 2000 (Complete title)
Ingår i tema: Vampyrer

Tig Fong
Tony Munch
Shane West

Shcookie

En mycket bra, mycket annorlunda Dracula-tolkning. Gillade den skarpt, just därför att den var annorlunda. Den hade mystik, action, Vampyrer... och ja, allt det där. Manuset är ganska tunnt, men räcker mer än väl. Dracula's tre extremt coola, vackra och tuffa brudar, speciellt hon där Valerie Sharp, gör att filmen är mer än sevärd.

Dock tyckte jag att Gerard Butler i rollen som Dracula var sisådär, inget speciellt, men inte hemsk heller. Fast ja, som sagt, gör de Tre Brudarna mödan värd. De är så coola och är individuella personer, till skillnad från de tre Brudarna i många andra Dracula filmer.

En ganska stark trea. Se den om du är inne på Vampyrer.

En mycket bra film med bra handling

Noone_

Bra film, ett plus för att Shane West är med!

Horror Forever

Bra handlig, bra skådespeleriinsatser, bra skrämseleffekter och bra slut...

En stark 4: a i betyg!

Maxthieriot

den här var jätte bra. En av de bättre jag har sett

Angelus

En skitgrym vampyr film, skitbra manus med en vettig svar på frågan: Vem är Dracula?, bra skådespeleri, förföriska kvinnliga vampyrer, bra slut

Rymdis

Jättekul vampyrfilm. Den tar inte sig själv på så stort allvar och lyckas just därför förmedla lite av den där speciella vampyrstämningen. Glöm Anne Rice-tramset, det här är the real shit!

Dracula 2004 (2003)
Dracula III - Legacy (2005)