Ärans väg

Krig:

Krig:
3,9

Handling: Under första världskriget beordrar en fransk general sina trupper att inta en kulle som belägras av tyskarna. Förutsättningarna är dåliga och fransmännen misslyckas. Generalen anklagar sina män för feghet och ställer tre soldater inför krigsrätt.

År: 1957

Bert Freed
Kem Dibbs
Timothy Carey

Copyright Criterion Collection, The

En av Kubricks bästa filmer. Som tidigare nämt riktigt välgjord och snygg före sin tid. Att den är baserad på en verklig händelse gör den extremt gripande och sentimental. Empatin och medlidandet för dem tre dömda är stark. Som vanligt i Kubricks filmer dominerar fotot, musiken och klippningen. Slutet är riktigt starkt. Kubricks tredje bästa film, efter Full metal Jacket och Clockwork orange. Med andra ord, ett sant mästerverk. Kan tilläga att Douglas och Meeker dominerar. Efter uppdateringarna blir det en stark fyra istället för en femma.

Det här är ännu en mycket hyllad film av Stanley Kubrick. Precis som de flesta av hans filmer (Full metal jacket undantaget) så anser jag att denna film är grymt överskattad. En egentligen intressant historia förstörs av löjligt överspel och brist på trovärdighet. Välgjord för sin ålder dock.

SquigBobbLe

Tidigt mästerverk av Stanley Kubrick. Filmen är långt före sin tid och baserad på en verklig händelse. Filmen är fylld med fina och vältänkta dialoger och underbart skådespel särskilt av Kirk Douglas. Och slutet är totalt makalöst genomtänkt och vackert som tar upp en viktig sak.

Tycker att början av filmen håller mycket hög klass, men därefter sitter man mest och irriterar sig på alla orättvisor. Slutet av filmen var dessutom väldigt trist. Kirk Douglas spelar sin roll mycket bra, och att filmen är realistisk och snyggt gjord gör att den får en 3:a.

En -5 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 20110419 på plats 50 på IMDb Top 250. Skulle kunna hamna i filmsamlingen. Detta är mycket bra på flera sätt. Intressant historia där man lätt vinner sympati för Kirk Douglas idealistiske kapten.

En film som inte lämnar en oberörd. Bör ses!

kaj08

Ett intressant krigsdrama med bra skådespelarinsatser. Upplägget i handlingen är smart, och personligen visste jag inte vad filmen skulle handla om. Jag blev glatt överaskad av att den tog en oväntad vändning efter det att de gav sig ut på ett omöjligt uppdrag. Detta blev ingen propagandafilm, utan snarare tvärtom. Filmen handlar om ett vad som händer när ett helt gäng soldater vägrar att ge sig ut på ett självmordsuppdrag.

Det är dock något som saknas i filmen vilket gör att den aldrig griper tag i en på fullaste allvar. Kanske är det de stereotypa onda militärerna, eller möjligtvis ett överspel från ett flertal aktörer. Dock en sevärd film, som får en medel 3-a i betyg.

Ett riktigt bra krigsdrama av Kubrick och en av hans absolut bästa filmer. Krigsscenerna är mycket välgjorda och realistiska och resten av dramat är välspelat och gripande. En riktig klassiker.

Narc

Min personliga favorit som Kubrick har gjort.

Filmen är svartvit