Diktaturens fångar

Dokumentär :

Dokumentär :
4,0

Handling: Journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson greps innan de hann rapportera om våldet i den stängda delstaten Ogaden. Men den etiopiska regimen lyckades inte tysta dem.

Med hjälp av aldrig tidigare visat videomaterial och vittnesmål, som smugglats ut ur landet av en högt uppsatt tjänsteman, kan hela historien berättas. Om Johan och Martin. Om våldet i Ogaden. Och om diktaturens fångar.

Under fyra dagar hölls de i öknen där de tvingades delta i en film som skulle användas som bevis mot dem. Förhören var hårda och de utsattes bland annat för en skenavrättning. De dömdes så småningom av en etiopisk domstol till elva års fängelse men släpptes efter drygt ett år, sedan de bett regimen om nåd.

År: 2013
Regissör: Andreas Rocksén
Originaltitel: Diktaturens fångar
Martin Schibbye
Johan Persson
Abdullahi Hussein

tessan81

Svenska journalisterna Schibbye och Persson reste till Ogaden, Etiopien, för att titta närmare på oljebolaget Lundin´s förehavanden i området. De greps och med unikt filmat material från de faktiska händelserna kan vi följa dem och ta del av deras upplevelser och även få inblick i det stängda Ogaden. En före detta högt uppsatt tjänsteman berättar om händelserna ur den position han hade. Intressant och förskräckligt.