Sophies val

Handling: Året är 1947. Den unge författaren Stingo beger sig till New York för att söka lyckan. I Brooklyn blir han vän med forskaren Nathan och hans flickvän, den polska flyktingen Sophie. Det finns något oroande i deras förhållande.

Ligger på plats 91 på American Film Institute's Top 100-lista.

År: 1982

John Rothman
Joseph Leon
David Wohl

Copyright Universal Pictures

En -5 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Första halvan upplevs seg, men när man sett hela filmen till slutet, är helheten så vacker. Precis som med ryska filmen "Under solen".

Man sitter som betagen filmen igenom men i slutet känner man sig lite lurad. Jag vet inte, men det känns som att vissa saker förblev obesvarade och det tycker jag inte om. Brilliant skådespel av Streep, mycket annat går inte att säga.

struwe

Gripande med Streep,Kline mm på topp,men alldeles för lång.Tyvärr blir jag inte så engagerad som jag skulle vilja bli även om det är en fruktansvärt historia.Skulle nog tjäna på att kortas ner lite och mer koncentrera sig på sophies tillbakablickar(historia)

JoyRide

Den här filmen tyckte jag var en 4, egentligen en 4½ ! Helt otroligt bra film enligt mej ! : D Söta Meryl Streep briljerar !3

Bra film som främst kan skryta med det utomordentliga skådespeleriet. Både Streep och Kline spelar på toppen av sina förmågor.
Själva filmen känns väl medelmåttigt engegerande, men hantverket är ändå godtagbart. Sevärd helt enkelt!

BeckyLou

En stark trea. Det är en gripade historia och alla tre är fantastiska, speciellt Streep. Dock är den lite väl lang och seg tills man far reda pa vad Sophies val egentligen är. Därefter blir det en mycket stark och gripande berättelse.
Mycket bra, men ända ingen fyra...

Biopremiär: 1983-04-01