Kill Bill - Volume 1

3,6

Handling: Kill Bill vol. 1 handlar om en yrkesmörderska som vaknar upp efter drygt fyra års koma. Det som hände innan koman var att hon föråddes av sin arbetsgivare (Bill) och sina kollegor. De slaktade hennes man, och hela bröllopssälskapet och de lämnade henne som död. Nu startas hämndkarusellen. Kill bill är en film uppdelad i två delar varav vol. 1 är den första. Det är Quentin Tarantinos blodiga hyllning till 70-talets spagettiwestern, kungfu, blaxploitation och dagens manga.

År: 2003

Jun Kunimura
Kazuki Kitamura
Akaji Maro

Scary miss Mary

Det jag skriver nu kommer direkt från hjärtat. Jag tycker att den här filmen är sjukt bra! Jag har funderat men jag hittar inget negativt överhuvudtaget. Har sett den säkert upp mot 10 ggr.

Dialogen är som vanligt oslagbar, finns ingen som är bättre på det än Tarantino. Han är en mästare!
Den är oxå oerhört snyggt plåtad, han leker verkligen med kameran. Han använder sig av olika bildspråk, intressant med anime.
Skådespelarna är också fullständigt klockrena.
Uma Thurman passar otroligt bra som The Bride. Hon gör det med sådan inlevelse.
För att inte tala om Lucy Liu som Oren, bland den hårdaste skurken som finns!
Soundtracket är löjligt bra alltså!
Jag gillar hela upplägget på filmen med den kvinnliga hämnare och hans ständiga hyllningar till 70-tals Kung-Fu filmer.

En hyllning till allt Quentin älskar inom film. Och man måste ju själv erkänna att han har väldigt bra smak, dessutom regi talang. Eftersom han fullbordar filmen rakt igenom på ett genialt sett. Underbart manus och tuff berättarstil, som skiftar väldigt mycket igenom filmens gång får allt att bli så lättuggat. Bra skådespelar prestationer. Alla karaktärer är riktigt balla. Stor filmunderhållning signerat Quentin Tarantino!

Det är... konstigt. Det finns ingen logik och handlingen är konstigt ihopsatt. Jag fattar noll hur denna filmen kan vara så omtyckt. Oh well.

Shcookie

En av de visuelt vackraste filmerna jag någonsin sett! Den är bara så jäkla bra på alla sätt. Som sagt, rent visuellt och framförallt karaktärsmässigt. Nästan varje karaktär är så härligt överdriven (Elle Driver sticker ut som det bästa exemplet) och dialogen är välskriven och aldrig tråkig och bara där för att fylla ut scener. Nej, här räknas varje varje scen, varje ögonblick.

En mycket stark femma förtjänar Kill Bill - Volume 1 utan tvekan!

Antonlikemovies

Uma Thurman gör sitt livs bästa prestation som "The Bride".
Cool film överlag.

Bästa actionfilmen med en kvinnlig huvudrollsinnehavare. Uma Thurman kicks ass helt enkelt.

heroin

Något av det bästa som någonsin gjorts och ett mästerverk i sann Tarantino-anda, ingen tvekan om vem som gjort den här filmen inte.
Spännande och med bra skådespel, dock med lite väl mycket onödiga fightingscener.
Ett soundtrack som slår det mesta.

"Hyr, köp eller sno för det här bör du se!"

Desperat

Den sämre av Kill Bill-filmerna. Jag förstår inte varför så många älskar Kill Bill. Meningslösa och tråkiga filmer.

tårtsmula

håller inte alls samma klass som tex pulp fiction, den är aldeles för överdriven och overklig. Fast jag kan inte låta bli att gilla den ändå på nåt märkligt sätt

Filmen är både i färg och svartvit

Kill Bill - Volume 2 (2004)