Crow, The

3,7

Handling: Rockstjärnan Eric Draven och hansflickvän Shelly mördas brutalt av ett hänynslöst ligistgäng. Exakt ett år senare återvänder Eric från de döda som en hämndens ängel. Han sminkar sig i vitt och svart och börjar leta upp mördarna en efter en. Deras vapen biter inte på honom, eftersom han redan är död...

År: 1994
Sofia Shinas
Anna Levine
Tony Todd

Molina

Svart. Mörk. Dyster. Cool. Läder. Snygga killar i läder. Ondska. Fantastisk musik. Estetiskt vacker. Död. Kyrkogård. Halloween. Svart. Gotik. Våld. Mer Död. Vapen. Knivar. Coola repliker. Nämnde jag "svart"? Klassisk film som jag älskar och nästan kan utantill.

En riktigt snygg actionfilm, detta tycker jag om. Regissören målar upp en sådan hemsk och realistisk stad med droger och brottslighet på gatorna. Det är verkligen mörkt genom hela filmen och det är en skoningslös film, Brandon Lee är verkligen bra som Crow, och det var synd att han faktiskt dog på riktigt under inspelningen. Det är väldigt Goth och läder, på ett bra och passande sätt, detta är verkligen underhållande, en stark fyra.

Det här är en estetiskt tilltalande film som väl blivit något av en klassiker, antagligen p.g.a. Brandon Lees tragiska öde. Känns genomgående för stressad och man lär aldrig riktigt känna huvudkaraktären trots att vi får följa honom genom hela filmen. Skurkarna är överdrivet onda och konstiga, vilket sänker helhetsintrycket rejält. Själva storyn är dock riktigt fräsch och gör att den får en svag trea i betyg.

Brandon Lee är cool och filmen fungerar hyfsat.

Mycket bra :) märks dock att det är en film från 90 talet, men den känns som en klassiker. Inga effekter som får de att se hemskt och överdrivet ut. Stark 4a

Jag gav den en chans och försökte förstå vad som är så bra med den här filmen, men det gick bara inte att tycka om den. Tycker den är ointressant och jobbig att kolla på bara, ingen spänning överhuvudtaget.

Caandy

Den här filmen är okej. Men definitivt inte någon utav mina favoriter, tycker inte handlingen var bäst och lite uttråkad blir man. Men på något sätt gillar jag den ändå.

den bästa serietídningsfilmen ever..mörk som tusan e den.
men det e bara bra.synd att den vart känd bara för brandon lee dog i filmen.jag har läst orginalmanuset och det hade kunnat bli bättre.

stark femma

Miss_Archive

En av de bästa filmer jag sett! Jag älskar mörkret och den allmänt tunga stämningen! Love it.

Halloween666

Underbar gotisk film. Jag älskar kontrasten mellan hjälten och skurken. Hjälten ser ut som en elak clown (faktiskt väldigt lik Jokern i den nya Batmanfilmen The Dark Knight), och skurken ser ut som en prins (faktiskt väldigt lik den nu avlidne Heath Ledger som spelar Jokern i The Dark Knight). The crow har en hel del bra repliker, som t. ex. när han citerar Edgar Alan Poes dikt The Raven. Tony Todd (Candyman) har en liten roll i filmen.

Crow - City of Angels, The (1996)
Crow: Salvation, The (2000)
Crow: Wicked Prayer, The (2005)