American Splendor

Handling: Serietidning, dokumentär och spelfilm vävs flitigt och träffsäkert samman i en av årets mest innovativa filmer. Dem amerikanska serietidningen American Splendor, en tidig förlaga till Rocky, väckte stor uppmärksamhet bland undergroundkretsar på 70- och 80-talen. Vi följer den cyniske arkiveraren Harvey Pekar som ger utlopp för sina komiska vardagsbetraktelser.

År: 2003
Vivienne Benesch
Barbara Brown
Earl Billings
Danny Hoch

Härligt orginell i sitt berättande och Paul Giamatti är för skön. Stark trea!

Tragikomisk och speciell film. Intressant också eftersom den är verklighetsbaserad. Däremot tycker jag den var ganska seg mestadels, så blir en stark tvåa i betyg.

Tilltalade mig inte så värst mycket, även om den hade sina roliga ögonblick. Tyckte den riktiga Harvey Pekar var roligare än Paul Giamatti som spelade honom.

perjonzon

Sevärd film med den som vanligt utmärkte Paul Giamatti i huvudrollen.Skicklig filmad med inlägg dels av den verklige Harvey Pekar samt en del serietidingsfigur.
Filmen är i första hand rolig men den är också oerhört skicklig gjord när den skildrar ångesten och paniken inför en cancerbehandling.
En klar 4:a

miak

Plus för att den är så annorlunda. Men annars, varken underhållande, eller "nyttig"

The_Dude

American Splendor är baserad på en serie med samma namn av Harvey Pekar som genom sin serie berättar om sitt liv. Pekar gillar inte skitsnack så han skildrar sitt liv som det är, sitt jobb som arkiverare på ett sjukhus och sin familj och sina vänner.

De sätt som man berättar denna historia med att blanda serierutor, spelfilm, dokumentära klipp från Pekars medverkan i David Letterman Show till intervju med verklighetens Pekar göra att det alltid händer något. Även om Pekar verkar vara en av de mest deprimerande människorna någonsin så finns det en ärlighet i det han gör. Det är komik i nästan varje scen, och kul sådan! Vid sidan av Pekar finns även en riktig nörd vid namn Toby som är så fantastiskt rolig och man skrattar varje gång han dyker upp i en scen.

Jag har svårt att hitta riktigt roliga komedier och när man väl hittar dem så blir man så nöjd. American Splendor är en höjdarkomedi som jag verkligen rekommenderar till alla med humor.

Savannah

En riktig höjdarfilm för oss som har den här sortens humor. Filmen varvar skådespeleriscener med intervjusekvenser och seriestrippar på ett märkligt, men välfungerande sätt. På vissa ställen skrattar man så att man får ont i magen, exempelvis tidigt i filmen när Harvey får problem med stämbanden i helt fel situation. Mycket kul!