Warcraft - The Beginning

Handling: Det fredliga riket Azeroth står på randen av ett krig och deras invånare hotas av skräckinjagande inkräktare; orker, som är på flykt från sin egen döende värld för att kolonisera en annan.
När en portal mellan de två världarna öppnas måste en armé kämpa mot total ödeläggelse, och en annan för att undvika att utrotas. Och mitt i kriget, på varsin sida av slagfältet, kämpar två hjältar för sina familjer, sina folk och sina hem.

Warcraft: The Beginning är en oförglömlig saga om två världar på väg att kollidera. Filmen är baserad på de berömda datorspelen med samma namn

År: 2016

Robert Kazinsky
Daniel Wu

Copyright Universal Pictures

djerryg

En positiv överraskning, många spel har tyvärr havererat när det ska göras om till film men det här kändes som ett undantag. Spännande handling, välgjorda karaktärer. Har själv bara spelat de äldre warcraft-spelen men det gick bra ändå!

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Jävligt bra och trovärdiga CGI-orcher - de "spelar" bra! Fantastiskt fantasifulla och fina miljöer. Men det kommer uppföljare, vilket du hör på undertiteln "The Beginning". Lite trist men väntat med alla dessa kassakossor. Den vanligaste filmaffischen i Sverige (Durotan och Lothar på varsin sida om ett svärd) är jäävligt snygg!
Jag har aldrig spelat WOW, men vet som medielärare helt klart vad det är och att det orsakat spelberoende hos ungdomar och att det är ett av historien mest säljande datorspel, och jag hade ändå viss behållning av filmen.
SPOILER: Varför är ej dvärgar och alver med i striden som kan förgöra allas deras värld, när de sitter med i det korta rådet som hålls?? Vad händer med den magiska blomman Gorana fick av Medihv? En del manusbrister eller bortklippta scener tror jag är orsaken till att filmen tyvärr inte får högre betyg. Bra dock för trovärdigheten att nån huvudperson som Durotan dör. Å andra sidan vet redan WOW:are världen över om detta innan man ser filmen.
Köper inte in filmen för att se om den, såvida inte i box i framtiden då hela filmserien blir bättre.

Hook

Azeroth has Fallen

Historien i Blizzard spel-serie om Azeroth är på tok för djup för en film på två timmar men Duncan Jones ("moon") försöker. Landet Azeroth är under hot då en hord av orcher invaderar från sin värld tack vare en portal deras ledare öppnat. För att rädda resten av sitt folk måste de bästa krigarna fånga så många levande själar som möjligt så ledaren Gul'dan magi kan hålla porten öppen. Kungen av Azeroth Llane Wrynn får nyss om detta genom rogue -magikern Khadgar. Tillsammans med kommendaten av arméen Anduin Lothar reser Khadgar till väktaren Medivh (Ben Foster) för råd och hjälp. Då hela riket står på spel. men en orch, Durotan, ser vad hans folk har blivit av och förösker ge en alliance till männskorna för att kriget skall ta slut. Detta är grunden till vad komma att vara det eviga kriget mellan alliansen och horden.

Var det invecklat? eller rent av för mycket info på en gång? Då har du en anning om vad filmen är i helhet. En hetsig framfart av scener med snabba klipp och usel dialog som inte är trovärdig för alla de miljoner som de satsat på den fantastiska grafiken tycker man att de borde ha skaffat fler bra skådisar som Ben Foster och Paula Patton. Men det är på gränsen till Dungeons and Dragon-varning här. Det som räddar filmen docj är action och grafiken. Det är snyggt rått, blod och svett. Filmen har precis samma problem med tidigare stor filmer i år (BVS) där man tagir bort karaktärsbyggnad i utbytte mot häftiga scener. Istället för konflikt på emotionellt plan så är det ett fysiskt hejbaberia.

Dialogen är så som att; "Vi skall gå och dräpa dem som förstör vår värld och hotar vår famil" - "meh, okej" så är det i hela filmen då vi är i människornas värld. När vi kommer till orcherna så är djup och mer kännsla mellan dem, fast det är 100% cgi så känns de mer levande än sina live-action motsvarigheter. Regin känns som att den inte är så helt 100% i tankarena på story utan mer "hur kan vi få fans och noobs att gilla filmen, jo blanda cutscenes från spelen och lite live action för att impa på folk"Jag kan inte uttrycka mer än att säga, jag gick inte in med höga förväntningar och blev inte besviken, men blev inte imponerad heller. Det känns som att man klippt bort 30 minuter till en timme av storyn för att studion ville ha en 2-timmars film. 2016 kommer bli känd som sommaren som klipptes ned bland stor filmer! Om det blir succé kan Blizzard göra fler men blir det fiasko så är det här synd för det finns möjligheter här och den kan kanske bryta förbannelsen med video-games movies!

story: 2+
skådespelare: 3-