Åklagarens vittne

3,6

Handling: Leonard Vole anklagas för mordet på den förmögna Mrs French. Voles enda alibi är hans fru, men till allas förvåning blir hon inte försvarets vittne utan åklagarens.

År: 1957

Una O'Connor
Francis Compton
Philip Tonge
Ruta Lee

Välskrivet manus baserat på Agatha Christies vittnes historia. Det är välskrivet, opartiskt och engagerade dessutom väl omhändertaget av mästaren Billy Wilder. Laughton gör en fin roll tolkning och ger liv åt sin karaktär på bästa maner. Absolut värd att se, speciellt om man gillar moraliska frågor och rättvisa.

Överlag hårresande ointressant film med en rad underliga detaljer som varken gör till eller från för filmen som helhet. Skådespelet är rätt blekt, och under filmens avslutande minuter staplas vändning på vändning, kanske för att kompensera för den långa startsträckan. Händelseutvecklingen känns väldigt ansträngd, och jag har svårt att se varför samtliga twister slängs in i slutet då en potentiell uttråkad tittare redan har gett upp och möjligen stängt av filmen.
”If I’d known how much you talk, I never would have come out of my coma.”

Ett smart manus gör att filmen blir bättre och bättre och har några bra twists. Charles Laughton är passande i huvudrollen som sjuk advokat som gör allt för att trotsa sin sjuksköterska.

janne lindh

Marlene Dietrich och Tyrone Power gör fina insatser i Billy Wilders spännande och välgjorda klassiska rättegångsfilm från 1957. Och Charles Laughton är helt fantastisk i rollen som sjuk advokat. En bock i kanten för några fåniga "roligheter" men filmen är ändå ett mästerverk.

”If I’d known how much you talk, I never would have come out of my coma.”

Billy Wilder slutar inte imponera på mig. Det här är den bästa filmen jag har sett av honom hittills och är säkerligen en av hans bästa. Underhållande på många sätt där Charles Laughton som barnsligt trotsig advokat är ljuvlig och själva fallet är spännande filmen igenom. Dessutom har filmen ett riktigt smart manus, även om jag inte kan försonas med att de gör en vändning för mycket, vilket tyvärr gör filmen parodisk precis på slutet. Fyran föll på målsnöret kan man säga, men den starka trean är välförtjänt.

Charles Laughton (Wilfrid Robarts) är filmens behållning. Lurigt manus med ett ganska överraskande slut.

Filmen är svartvit