Nightcrawler

3,7

Handling: Lou, en ung, driven frilansjournalist, upptäcker den brottsliga undre världen i Los Angeles och hittar nya jobb genom att spåra brotten för att mata TV-kanaler med nyheter...

År: 2014
Eric Lange
Kathleen York
Jamie McShane
Jonny Coyne

Copyright Open Road Films (II)

tessan81

Det är intressant och mycket medryckande när vi får följa Louis Bloom på hans nyfunna bana som fotograf först på plats vid spektakulära blåljus-händelser. Högstbjudande nyhetskanal får köpa materialet. Nightcrawler ger perspektiv på vad det är nyhetsrapporteringen av idag handlar om. Att vara först och med det mest stötande materialet säljer mest och ger högst tittarsiffror. Att följa upp, gå på djupet och eventuellt korrigera felaktiga tidiga uppgifter är därför ointressant.

Jake Gyllenhaal gestaltar Bloom helt övertygande och hans karaktär är fenomenalt obehaglig.

-4/5
Annorlunda, tror den bäst beskrivs med det nya adjektivet smygobehaglig.

tessan81

Ajice

Hemskt gripande om något som kanske bor i oss alla men inta alltid tar över så som det gör här.

Biopremiär: 2014-11-28