Insidan ut

3,7

Handling: Att växa upp kan vara knepigt, och för den unga flickan Jenny är det just så. Hennes pappa får ett nytt jobb och familjen flyttar från det trygga livet i en småstad till storstaden San Francisco. Precis som alla andra så styrs Jenny av sina känslor; Glädje, Rädsla, Ilska, Avsky och Vemod. Känslorna bor i Huvudkontoret, ett kontrollcentrum inuti Jennys hjärna där de hjälper henne genom det dagliga livet. Jenny och hennes känslor kämpar med att anpassa sig till en ny stad, ett nytt hus och en ny skola – det blir lite mycket på en gång och det utbryter tumult i Huvudkontoret.

År: 2015

Lewis Black
Lori Alan
Paris Van Dyke

Copyright Walt Disney Pictures

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten (Park, gratis - regissören och producenten presenterade filmen live på plats) 150823 söndag, på plats 53 på IMDb Top 250. Trots megabra kritik från publik (8,6/10) och kritiker (metascore: 94/100), har jag svårt att se filmen som ett mästerverk... En bra och fantasifull familjefilm helt enkelt, inte mer, även om den tog 5 år att producera.
Intressant dock att det varken finns en skurk eller en kärlekshistoria i handlingen (!).

Biopremiär: 2015-08-28
Filmen är animerad