Vem är Forrester?

Handling: För fyrtio år sedan fick William Forrester Pulitzer priset för en bok. Sedan dess har han levt isolerad från omvärlden, utan kontakt med någon. Men när den 16-årige baskettalangen Jamal vid ett tillfälle möter den exentriske Forrester i dennes hem och glömmer en ryggsäck full med texter han skrivit blir det plötsligt liv i den gamle litteräre legenden. För första gången på åratal får William Forrester lust att lämna sin exil. Och Jamal får både ett fan och en lärare som vill utbilda och utveckla honom.

År: 2000
Lil' Zane
Stephanie Berry
Fly Williams III
Damany Mathis

Den var segstartad, men när den drog igång var jag glad att jag inte hade stängt av, för den var så äkta och bra. Man får se hur passionen för att skriva yttrar sig, hur äkta vänskap skapas, hur livet går upp och ner. Mycket tänkvärd och jag tror att detta är en film jag kommer kunna tänka tillbaks på länge.
Sean Connery gör sin livs roll här, en av de bästa rolltolkningarna jag sett på länge.
Svag fyra.

Riktigt imponerad blev jag. Övertygande spel och en intressant samt originell story.
Helt klart en av dom filmerna med bäst välutvecklade dialogerna.

Dock så var filmen förutsägbar, speciellt mot slutet.

Klar fyra, en film som förblir ihågkommen.

Nr 108 på min Topp 250. En 4:a.

Tagline: In an ordinary place, he found the one person to make his life extraordinary.

Välspelat drama av båda huvudpersonerna (Connery är som alltid bra). Intressant film om man t ex är intresserad av främst litteratur (klassiker/lyrik) - inspirerande, får en att vilja läsa mer.

Bara en stilla fundering: Varför har de valt namnet Forrester på författaren? Hmm... tycker de luras lite eftersom det fanns en riktig och berömd författare som hette samma sak (efternamnet dvs). Då funderar man under filmens gång om det ska finnas en slags halvdold koppling, kanske ett släktskap, mellan de två författarna. Förmodligen inte alls, men riktige Forrester är så berömd, så varför välja det namnet? Här behövs kollas på Special Edition-DVD:n för att få klarhet.

Bra drama som är Connerys bästa film på flera år.
Han är utmärkt som den i början vresiga före detta författaren William Forrester. Rob Brown utmärker sig också som killen Jamal. Filmen är genomgående intressant och engagerande.
Rekommenderas!

förutsägbar men väldigt underhållande. spännande och små rolig till det självklara slutet.

Visst är filmen bra, men jag förväntade mig en lika storslagen historia som Will Hunting, och så långt når inte Vem är Forrester? Sean Connery axlar inte riktigt sin roll, och när filmen är slut är många frågor fortfarande obesvarade. Det finns inget gripbart slut.

Gurkan-Påriktigt

Här har man inte lagt tid på kläder och omgivning så mycket som i andra filmer. Då ges det mer plats åt själva handlingen. Det blir en trea med stjärna i kanten!!