Timbuktu

Handling: I Timbuktu förbjuds musik, kvinnor måste täcka sina händer och otrohet bestraffas med stening till döds - av fundamentalistiska muslimer. I öknen utanför staden bor Kidane, Satima och deras dotter i stillhet i ett stort tält. Men verkligheten gör sig påmind.

År: 2014
Mehdi A.G. Mohamed
Hichem Yacoubi
Kettly Noël

Copyright Le Pacte

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

En objektiv sådan, för subjektivt skulle jag ge den en 3+. Dock mycket intressant och viktig innehållsmässigt för västvärlden att se en verklighet som faktiskt funnits i denna del av Afrika, där fundamentalistiska jihadister tog över norra delen av Timbuktu, Mali.
Hemskt slut, se den, den innehåller även tragikomiska inslag i det mörka.
FESPACO, den afrikanska absolut största filmfestivalen terroristhotades pga. denna film, så den stoppades från visning, men landets kulturminister slog näven i bordet och sa att festivalen/konsten minsann inte får ge vika för sådana olagliga hot. Filmen visades men säkerheten under festivalen var rigorös! Typ alla ansåg den skulle vinna det mest prestigefyllda priset, Guldhingsten, men gjorde det inte. Många gissar varför, och anser att priset 2014 rätmätigt borde gått till "Timbuktu".

Biopremiär: 2015-02-20