Doctor Strange

Handling: Stephen Vincent Strange är en briljant men arrogant kirurg. Då hans karriär slås i spillror tar hans liv en ny riktning – att försvara världen mot ondska.

År: 2016
Tony Paul West

En 3+

Hook

Harry Potter på LSD

Stephen Strange lever ett liv i lyx och fast i en inbildning av kontroll. Hans liv är om honom och hans karriär. Men en natt tar hans liv en ny vändning som för honom på en resa genom tid, rum och dimensioner. Ett action äventyr fullt av fantasi och humor i måttlig mängd.

Dr. Strange är inte en vanlig Marvel film, de senaste filmerna har haft en subgener. The Winter Soldier hade en spion thriller, Ant-Man var en heist film, etc. Doctor Strange är en ren tolkning av serietidningen från 60-talet. Efkterna känns som man tagit idéen från spegel-effekterna man har i mobil kameran. Men det är 100 gånger bättre. Det är en trip av full spektakulär art. Benedict Cumberbatch och Tilda Swinton är de mest intressanta karaktärerna. De andra är inte med så mycket eller har inte mycket djup presentrat. Tilda Swintons tolkning av den Forne är intressant och mystisk. Cumberbatchs Strange är klart huvudrollen men också en djup karaktär som för historien mellan vårt samhälle och den inter dimensionella sidan av oändliga världar.

Filmen är nog inte för alla och jag hörde flera som tyckte att det var fånigt och inte alls en Marvel film, jag själv tyckte att det var en intressant tolkning men med lite väl för mycket humor och en anningen Fantastic Four och Green Lantern typ av skurk
(the Purple shit Cloud). Men som många andra superhjälte filmer inom Marvel så är skurkarna inte huvudfokus, även om denna gång var det ett mer intressant motiv bakom skurkens handlingar. Filmen känns också ha fallit offer för klippningen av filmen, precis som BVS och Suicide Squad så känns det som att Dr Strange har fått offra mycket bakgrund story, inte lika mycket som andra tidigare nämnda men tillräckligt för att märkas.

Doctor Strange är en av få filmer i år där 3D är en fördel och hur det blandas med konst av martial art och Thors still att förklara magi som teknik. Jo det är en filmen som kanske inte faller många i smaken, som för mig så störde jag mig mest på humorn, men det är ett återkommande problem från tidigare filmer som "Thor" och "Ant-Man" men bara för det är det inte en dålig film, utan en film som kanske känns bra för stunden och underhåller kanske fler gånger då man inte blir torr i ögonen från atrt stirra för mycket i räddsla för att missa spektakular supreme!

story: 3-
skådespelare: 3+
regi: 4-

helhet: 4-

Biopremiär: 2016-10-28

Doctor Strange (2007)
Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2022)