Det sjunde tecknet

2,4

Handling: Demi Moore spelar rollen som Abby Quinn, en ung kvinna som upptäcker att hon och hennes ofödda barn spelar en fruktansvärd roll i den rad av händelser, som enligt profetiorna kommer att leda till världens undergång. Abbys graviditet är problemfylld, och hennes problem blir inte färre av att hon och hennes man (Michael Biehn) hyr ut ett rum i deras lägenhet till David, en mystisk luffare (Jurgen Prochnow). Abby råkar ut för en rad våldsamma och övernaturliga upplevelser, och inser att David kan sätta Domedagens mystiska profetior i verket och att hon blivit utvald som ett redskap för "Det sjunde tecknet". Men kan en ensam kvinna gå emellan Guds vrede och mänsklighetens öde?

År: 1988
John Walcutt
Michael Laskin
Hugo Stanger
Patricia Allison

En 2 som film, men en -3 i sin egen genre.
Som underhållning får den en 2+.

Taglines: The seals have been broken. The prophecies have begun. Now only one woman can halt the end of our world. / An ancient evil has been awakened and there is nothing you can do to stop it... except pray.

En definitivt helt ok rysare att titta på. Då den kom det vill säga.
Man har åldrats med tiden. Så har även denna film, vars specialeffekter var hyfsat halvusla och billiga. Skådespelarna är här bara helt ok, vad jag minns, men som vanligt förväntar jag mej inte mer av en skräckfilm.
Vad jag faktiskt gillar med filmen är dock själva manuset/storyn med allt kring det sjunde tecknet och Guds vrede, som de hade kunnat göra så mycket mer av med en större budget. Prochnows sköna karaktär hade kunnat utvecklats en del och blivit riktigt cool. Men manuset haltar tyvärr en del på slutet, som jag inte riktigt gillar. Ok men inte mer.
Detta är ingen film som går till historien och den hamnar inte i DVD-samlingen. Tyckte den var mycket häftig, småläskig och spännande då, men denna överlever man utan. Dock kan jag tänka mej att en enda gång se om den en regnig höstdag för att värdera om den.

Trivia: Ellen DeGeneres filmed a small role, but it was cut from the film before release. The cut scene was shown on The Ellen DeGeneres Show on May 23, 2007. Had it not been cut, it would be Ellen DeGeneres first film role.