Den siste samurajen

Handling: Kapten Nathan Algren är en veteran från amerikanska inbördekriget som värvats till Japan för att träna kejsar Meijis trupper i eldstrid, inför deras avgörande strider mot landets sista samurajer. Men Algrens lojalitet skiftar när han tillfångatas av samurajerna och lär känna deras traditioner och deras hederskod.

År: 2003

Togo Igawa
Shin Koyamada
Hiroyuki Sanada
Koyuki

Jag kan väl inte säga att jag hade världens högsta förhoppningar på den här filmen och lika väl var ju det för filmens manus är tunt, enkelt och förstört av tråkiga klichéer. Även handlingen är mallad och ganska förutsägbar.

Överlag är filmen ointressant och ytlig, men Hollywood lyckas bokstavligen köpa sig ett godkänt i betyg. Både effekterna och fotot är välgjort och påkostat, vilket gör filmen bitvis stämningsfull. Även skådespeleriet är helt okej och Tom Cruise gör en bra insats, även om han inte är en stor favorit i mina ögon så tänker jag ge honom en del kredit för ett bra jobb.

Det blir med andra ord en svag tvåa till en tunn och ytlig film, som ändå är påkostad bitvis stämningsfull för en kväll.

"Ännu en annorlunda action med Tom Cruise i huvudrollen - tämligen typiskt och trist. Men de vackra miljöerna och musiken mina damer och herrar hamnar i toppklassen..."

Det är något man ofta får räkna med i såna här filmer; att musiken och fotot är helt kopplat till dess kultur och det målas upp vackert tillsammans. Något annat man också får räkna med i en sån här film är att Tom Cruise är med. Det är alltså en hollywood-film som handlar om samurajer. Helt ärligt hade jag hellre sett en japansk-producerad samuraj-film utan Tom Cruise - med mer känsla och mindre engelska. Just det, en av de många orsakerna till varför "The Last Samurai" blir en dålig film. Att mer än hälften av japanerna snackar bra engelska fast de inte vet något om amerikansk kultur. Hur de ens lärt sig engelska är ett stort mysterium för mig då amerikaner och britter just kommit till Japan. Små saker jag stör mig på, som faktiskt förstör filmens känsla.

Trots detta så är faktiskt Tom Cruise riktigt bra i sin - typiska - roll. Att höra handlingen utan att se filmen går heller inte, jag menar: En amerikansk soldat kommer till Japan, han mår psykiskt dåligt pga tidigare slakter av indianer i hemlandet. Lite dubbelmoral att han går över till Samurajernas sida och slåss mot japanska soldater som han själv lärt att slåss(!). Ja, det finns gott om misstag i "The Last Samurai", men också en del goda. Som sagt tidigare är foto och musik grymt vackert och passar in bra. Skådespeleriet är utan tvekan högklassigt - att se Watanabe som Samurai var häftigt, för han var ju så bra. Stridsscenerna var dessutom underhållande och snyggt gjorda. Det blir visserligen en aning för intensivt vid vissa tillfällen då 30 pers står och slåss samtidigt. Men de mindre scenerna är bäst då koreografin är skicklig och snygg.

Ljud/Musik: 4 - Vackert, japanskt.
Manus/Handling: 2 - Lite för tunt.
Skådespelare: 4 - Typiskt att Cruise ska vara med, men det är fortfarande väldigt bra.
Effekter/Foto: 4 - Snygga krigsscener och vackra miljöer.
Filmlängd: 3 - Lite för lång och ostadig vid vissa tillfällen.

Lite för mycket Hollywood ligger som en dimma över filmen. Men det förändrar inte så mycket då filmen fortfarande utspelar sig i Japan och kulturen målas upp så himla snyggt. Underhållande och bra med många brister - Det blir alltså en stark trea till "The Last Samurai". Jag hoppas att Tom Cruise stannar hemma nästa gång och lämnar över det till Japanerna helt.

Absolut en storfilm, men tyvärr känns det som att se "Braveheart", "Gladiator" m.fl. ännu en gång. Man har sett det förut och även om det handlar om samurajer i Japan, så är det i grunden samma sak. Suveräna skådespelare, perfekt regi, vacker musik och utsökt foto. Har allt man förväntar sig och den är verkligen jättebra... men det finns bättre. Stark trea!

Bilbo_one

En väldigt bra film i sin genre. stark fyra blir resultatet

en tråkigt hollywood film som hade kunnat bli bra men som e så förutsebart så det blir tråkigt.synd för den kunde bli så mycket bättre

mellan 2

måste säga att jag är besviken. Trodde att den skulle vara toppenbra, men den får endast en stadig trea. Den hade en sådan ensidig story, det var bara massor med krig, osv. Men den har en bra sensmoral, vilket höjer dess betyg

Karro

Rätt bra film, men jag har lite svårt för Tom Cruise..

redlefto

älskar denna film, känslosam och riktigt jävla bra story

madeleine_g

Ganska så rolig men absolut inte mer än så

Cammie

Tom Cruise är riktigt bra i huvudrollen som arrogant amerikansk kapten, och filmen är i stort sett bra med starkt manus och fint foto. Dock dras betyget ned av det störande slutet.