Dagen efter denna

Handling: Filosofiläraren Nathalie lever ett lugnt och stabilt liv i Paris med två vuxna barn och är gift sedan 25 år. När hennes man en dag lämnar henne för en annan kvinna och hennes sjuka mamma blir allt sämre tar sig hennes liv en kraftig vändning. Kan den ofrivilliga ensamheten omvandlas till en ny trygghet när Nathalie söker sig till en ung före detta elev för att leva ut sina idealistiska ungdomsdrömmar?

År: 2016
Regissör: Mia Hansen-Løve
Originaltitel: L'Avenir
Alternativ titel:Things to Come (internationell titel)
Ursprungsland: Frankrike, Tyskland
Yves Heck
Sarah Le Picard
Solal Forte
Elise Lhomeau

En stabil 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Helt objektivt! Med tokhyllade erfarna Isabelle Huppert, inte min typ av film eftersom jag tycker filmen mestadels bärs upp av duktiga Huppert bara. En film måste luta sig på flera saker än så för att få högre betyg av mej (manus, regi, intressant story, en riktig peak med point of no return osv.). En riktig kritiker-film. Kommer inte se om denna.
En del tycker att franska originaltiteln har ett vackrare namn med L'Avenir, det vill säga Framtiden. Avgör själva!

Mia Hansen-Löve (danskättad via hennes farfar) vann med filmen 2016 års Silverbjörn för bästa regi vid filmfestivalen i Berlin.

Biopremiär: 2016-10-28