Kullen

Krig:

Krig:
3,8

Handling: Utspelas i ett brittiskt militärfängelse under andra världskriget. Fängelsechefen är en sadistisk major som har en brutal och hård regim, vilket inkluderar att tvinga fångarna att om och om igen klättra upp och ner en stor hög sand som är känd såsom "kullen". Men när en ny fånge dör i häktet revolterar de andra fångarna mot sina tillfångatagare.

År: 1965

Norman Bird
Neil McCarthy
Howard Goorney
Tony Caunter

Mycket välspelad film med många spännande scener. Att filmen är svartvit tycker jag bara är positivt. Det ger verkigen lite mer känsla av andra världskriget.
Filmen behandlar till stor del rättvisa och orättvisa. I det långa loppet tycker jag dock att det var lite svårt att placera alla karaktärer i facken ont och gott.
Min andra film av Sidney Lumet. Det lär bli fler.

Stark film som blir bättre och bättre, kanske lite seg i början. Mycket bra skådespeleri av samtliga, Sidney Lumet är en av de allra främsta på starka draman.

mthornis

Visst är det mysigt att sitta i soffan med en kall drink i handen medan man tittar på plågade soldater som kryper uppför en kulle i 40 graders hetta?

Xenomorph

En mycket bra film med utmärkta skådespelare. Man känner verkligen för fångarna.

Film som växer med tiden. Suveränt skådespeleri från alla håll och kanter. En av Sidney Lumets bästa.

Filmen är svartvit