Brandbilen som försvann

Handling: Första Beck-filmen med Gösta Ekman som Martin Beck.

Polisen utför ett rutinarbete när huset de bevakar plötsligt exploderar framför dem. Hela historian slutar med att poliserna hamnar mitt i en heroin-historia.

År: 1993

Agneta Ekmanner
Tova Magnusson-Norling
Ing-Marie Carlsson
Gunvor Pontén

Känns klart äldre än den är, Varierande skådespelarinsatser, ofta känns det lite stelt och ibland rent av taffligt, emmelanåt ganska bra insatser. Särskilt Kjell Bergkvist och Gösta Ekman gör ganska bra rollprestationer, Rolf Lassgård är lite mer ojämn i denna rulle, övriga skådespelare känns inte riktigt hemma i genren om det beror på regin låter jag vara osagt. Svag 3:a ändå sevärd och ganska spännande.

torulf

En äkta Beck, skriven av Sjöwall Wahlöö, är alltid otroligt mycket bättre än de nya från såp-fabriken. Åren har tagit ut sin rätt på denna film. Men den sopar fortfarande mattan med de Beck som "baseras på karaktärerna".

tonybaloba

Är ju ett stort BECK fan, men jag hade faktiskt glömt hur dåliga dom gamla filmerna var. Tom skådisinsatserna är rätt usla förutom Kjell Bergqvist som får godkänt. Rörig intrig och tilltrasslat i allmänhet.

Charley

Mycket bra Beckfilm med Gösta Ekman! Ekman är verkligen superbra som Beck, den bästa skådespelare av alla! Filmen är väldigt bra, speciellt när Gunvald pressar horan och när han klår upp den lilla knarkfjollan! Lassgård är också väldigt bra. Filmen börjar spännande, och tempot kunde varit lite bättre och i sådana fall hade det blivit en femma. Musiken är också bra.

pizzamatte

började ok men blev sedan ointressant och man kände att man höll på att somna av tristess

martin88

Tycker inte de gamla Beck är i närheten av samma klass som de med Haber. Början är intressant men sedan blir det ganska segt och ointressant. Det märks att det var några år sedan de spelades in, och jag tilltalas inte av det låga tempot som största delen av filmen har. Ett godkänt betyg är den trots allt värd.

NEJ!!. Det här var dåligt och ointressant och slutet var sentimentalt och klichéefyllt.