Nionde kompaniet

Handling: Om några grabbar som under sin kämpiga tid i lumpen kommer på en lysande affärsidé.

År: 1987
Margreth Weivers
Robert Sjöblom
Lennart Hjulström
Gunilla Nyroos

Lite smårolig här och var. En engångsfilm!

Var ett tag sen jag såg den men jag minns att jag tyckte att den va riktigt bra, och att jag ville se om den!

En klar 4 som film & i sin egen genre.

Tagline: Vi gav ett år av våra liv till staten. Så vi tyckte att vi kunde ta något tillbaka.

En modern klassiker samt lite kult om du frågar mej.
Så himla skön film med bra skådespelarinsatser. Här finns flera unga som sedan blev kända genom flera andra följande Nutley-filmer.
Mycket häftig intrig/handling. Härlig scenografi/miljö: sköna och somriga bilder av Sverige.
Både spännande och rolig på samma gång - såna filmer lyckas ofta bra (se bara på Snuten i Hollywood)! Ej förutsägbart slut (!), vilket vi gör tummen upp för!
Japp, hamnar utan tvekan i DVD-samlingen. Kanske blir filmen bättre om man gjort lumpen!? Ja, möjligt, men den underhåller ändå. Och glöm ej vackra Marika Lindström att vila ögonen på!

Trivia: -

Pesole

Jag gillar den här filmen så himla mycket, det är mycket bra skådespelare. Ibland kan jag inte fatta hur de kan spela in så himla bra filmer.

movie

Jag orkade inte ens se färdigt hela filmen så dålig var den!! En riktigt kass svensk film!

Håller med wildpalm. Nutley har gjort bättre.

Inget som fick mig att höja ögonbrynen. Hyfsad svensk film, men Nutley gjorde betydligt bättre filmer senare. Stark tvåa!