Vargarnas pakt

Handling: I slutet på 1700-talet mördas hundratals människor i den franska regionen Gevaudan. För att få en lösning skickar Ludvig XV dit vetenskapsmannen Gregoire de Fronsac, som tar med sig sin bäste vän indianen Mani. Efter sin ankomst inser Fronsac att det inte bara är en best han måste bekämpa....

År: 2001
Regissör: Christophe Gans
Originaltitel: Le Pacte des loups
Alternativ titel:Brotherhood of the Wolf
Ursprungsland: Frankrike
Längd: 02:22, 02:32 (Directors Cut)
Samuel Le Bihan
Bernard Farcy
Edith Scob
Hans Meyer
Virginie Darmon

Brotherhood of the Wolf (2001) tar sin början på den franska landsbygden på mitten av 1700-talet, när en gammal man och hans dotter blir överfallna och misshandlade av några bybor. Det är här Grégoire de Fronsac och hans följeslagare, indianen Mani, ingriper och undsätter offren, och lämnar efter sig ett spår av döda kroppar. Redan i den allra första scenen gör denna märkliga film ett bra intryck som ett spännande historiskt äventyr med snygga scenografiska detaljer och en kuslig stämning. Storyn intresserade mig omedelbart när jag först hörde talas om filmen, och med historiens klassiska touch var filmen ett självklart val. Jag gillar premissen, de stämningsfulla miljöerna och till och med musiken här och var.

Men från och med denna punkt dröjer det inte länge förrän filmen utvecklar sig till en uppseendeväckande emulsion av en mängd olika genrer - vi har allt från thriller, drama, action, äventyr, fantasy och en skvätt av japansk kampsport. Och det är det som visar sig vara den svagaste punkten i Brotherhood of the Wolf - att filmen aldrig finner någon egen identitet. Den smått nervösa blandningen av olika influenser och kategorier skapar helhetsbilden av en film som inte tycks tro på sitt eget material. I stället måste allting hottas upp och spejsas ända ut i kanterna, med resultatet att storyn, som är skral även på sina egna meriter, visar sig fladdrig och tröttsam att hänga med i. Och när det gäller den krystade romansen mellan Grégoire och Marianne är den bara ytterligare en spik i kistan. I slutänden är det få ingredienser i filmen som intresserar mig, oavsett hur mycket den först lockade mig, och tillsammans bildar de olika trådarna och den frustrerande symboliken en själlös film som, i händerna på en säkrare regissör, hade kunnat bli en fantastisk medryckande upplevelse. Betyget landar på en tvåa, med en bitter besvikelse över all potential som gick förlorad.

nej detta va verkligen inget för mej

förvånandsvärt bra, men lite jobbigt att höra franska men de funkade.

En 3+ som film, men en -4 i sin egen genre.

Tagline: -

Coolt att andra länder än US gör såna här filmer också. Riktig underdog.
Häftigt mysterium i coola tidsenliga miljöer i slott/skog/ängsmark i Frankrike, som aldrig tappar farten, spännande hela tiden.
Bra skådespeleri för denna genre. Belucci går ju att vila ögonen på.
Bra stridsscener/koreografi av framförallt Marc Dacascos.
Överraskar på slutet - svårt att gissa vad "besten", om det nu är det, är för ngt! Härlig söndagsmatiné. Hamnar klart i DVD-samlingen!

Trivia: There actually was a Beast of Gévaudan (La Bête du Gévaudan) which was a real wolf(like) creature that prowled the Auvergne and South Dordogne regions of France during the years 1764 to 1767, killing about 100 people, often in bizarre circumstances. / All the primary characters, except the Indian Mani, actually existed and lived during reign of King Louis XV.

Rune

Udda fransk film med många coola grejer.

Crocodile

Skit bra film med gryma action scener.
Effekterna var skit bra specielt i fight scenerna.
Handlingen var bra. Med den handlingen så blev det en djurskräck/action och drama film det gjorde den mer spännande.
Skådespelarna var bra men jag kan inte franska så det var svårt att höra på deras röst skådespel efter som den var på ett annat språk.
Filmen var 137 minuter lång.

Bra film den är skkkiit bra.

En halvspännande och överaskande film som var väldigt underhållande, jag fan dock brister i handling och manus som jag inte tyckte om, hela idén låter larvig från första början, men när man sett filmen så ser man filmens andra egenskaper, som snygga action-scener, och härlig skräck-stämning. Svag trea.