Unga Astrid

Handling: När Astrid Lindgren var väldigt ung hände något som påverkade henne fundamentalt: en kombination av mirakel och missöde som kom att forma hela hennes liv. Det var en händelse som gjorde henne till en av de mest nyskapande kvinnorna i vår tid och den sagoberättare en hel värld kom att älska. Det här är berättelsen om när en ung Astrid, trots tidens förväntningar och religiösa påbud, bestämde sig för att bryta mot samhällets normer och följa sitt hjärta.

År: 2018
Regissör: Pernille Fischer Christensen
Originaltitel: Unga Astrid
Alternativ titel:Becoming Astrid (internationell titel)
Ursprungsland: Sverige, Danmark
Maria Bonnevie
Henrik Rafaelsen
Maria Fahl Vikander

Copyright Nordisk Film

Bra skådespelare men som film mest intressant för att den handlar om Astrid, ger en inblick i hennes liv och är just därför väl värd att se.

6/10
Småmysig men också lite vemodig då det är mycket motgångar unga Astrid får vara med om. Fina miljöer. Något något långsam i mitten i berättartempot, ibland tycker jag man hade kunnat använda saxen och klippa ner ett par scener då filmen är nästan 2 t lång. Alba August gör huvudrollen mycket bra. Man blir ändå glad mot slutet då man får tolka det som att pojken Lars till slut får det bra i ett vackert Sverige med en accepterande familj trots att mamma och pappa (med stor åldersskillnad får vi anta) inte "kan" vara tillsammans.