State of Grace

3,6

Handling: Terry Noonan återvänder till sina barndomskvarter i Hell's Kitchen, de irländska kvarteren i New York. Denna gång som polis för att infiltrera den lokala maffian. Terry går sakta tillbaka till det liv han levde innan han blev polis, det som brottsling. Han känner sig mer och mer som en tjallare och slits mellan lojaliterna till polisen och sina barndomsvänner.

År: 1990

Marco St. John
Thomas G. Waites
Michael Cambridge
Michael Cumpsty

Mycket välgjort och spännande gangsterdrama med fantastiska prestationer. Oldman är hur bra som helst, han känns som en blandning av liftaren i Motorsågsmassakern och Heath Ledgers Joker. Tycker dock inte filmen når en riktigt mästerverksklass. Men absolut väldigt sevärd. Stark trea!

ja tyckte den va bra och lite annorlunda men ibland kunde det vara seegt på slutet så här hade det blivit en trea om inte slutet hade vart snyggt så en svag fyra får den

Ett bitvis väldigt bra och spännande kriminal/drama.
Ibland svalanade dock mitt engagemang och jag satt och vred på mig av otålighet. Skådespeleriet var proffsigt och slutscenerna var helt underbara.
Det blir 3,5 i betyg.

En högklassig gangsterfilm som hamnade i skymundan pga "Maffiabröder" som kom samtidigt. Dock är denna film mycket bra och har flera mycket fina rollprestationer, musik av Ennio Morricone och ett snyggt foto. Slutscenerna skulle få Sam Peckinpah att njuta !

Daniello_

En superb skådespelarstab med Oldman som är absolut coolast av alla. Annars en bra "maffia-film" i övrigt.

method man

En väldigt bra film om den irländska maffian i hells kitchen. Mycket bra skådespeleri i synnerlighet Gary Oldman som helvild och våldsam gangster. Det är skådespeleret som är filmens starkaste kort där Sean Penn spelar huvudrollen och är som vanligt bra men det är nästan roligare att se Ed Harris som boss och John Turturro som har en ny dialekt i varje film.

En intressant film med ett mycket bra samspel mellan Penn, Oldman och Harris. Alla höjer filmen ett snäpp. Ett starkt manus som får fint understöd i fotot och ett par riktigt välgjorda scener.