Natural Born Killers

3,6

Handling: Mickey och Mallory har på kort tid mördat över femtio människor, TV-programmet "American Maniacs" följer i deras spår, på jakt efter sensationer och höga tittarsiffror..

År: 1994
Regissör: Oliver Stone
Originaltitel: Natural Born Killers
Längd: 01:58, 02:02 (Directors Cut)
Ingår i tema: Road Movie

Maria Pitillo
Edie McClurg
Russell Means
Joe Grifasi

En film som handlar om en kille som är född till att mörda.. och mördar helt utan anledning. Totalt meningslös och löjlig. Fick mig bara att må dåligt! "Motherfucker"- varning!

Natural Born Killers börjar riktigt bra, men sen förfaller filmen sakta men säkert och leder fram till ett slut som inte alls motsvarar den stenhårda öppningscenen med en dansande Juliette Lewis på en liten resturang ute i ingenstans.

På pluskontot är att man känner den där speciella Tarantino-känslan som han har gett filmen genom mycket härligt våld och både Juliette Lewis samt Woody Harrelson som gör oerhört bra insatser som paret Knox. På minuskontot hamnar den senare delen av filmen vars handling är för ologisk, overklig och rent ut rörig. Även de flesta karaktärerna är tråkigt endimensionella och så kan ju Oliver Stone inte låta bli att slänga in ett gäng klyschor som man måste genomlida.

Allt i allt så är filmen bra, men man känner att filmen kunde ha blivit mycket bättre och därför är jag lite besviken.

En blodig, mörk, hemsk och underbar kärlekssaga. Oliver Stone visar en än gång att han är en stor regissör. Väldigt skapande och egen stil, men visst finns det en stor del Tarantino känsla med i filmen. Filmen har ett skönt djup och en härlig känsla till att bara skita i allt, leva i nuet. Vore fel att inte ge NBK en stark fyra.

Evenstar_92

Först tänkte jag berätta i vilket sammanhang jag såg den här filmen, för jag skulle aldrig komma på det själv. Nej, jag hade börjat intressera mig för skolmassakern på Columbine 1999, och massor av de två mördarnas dagboksanteckningar och videos hade läckt ut på internet. Jag fann hela historien så hemsk och bisarr, och när jag senare läste att de hade "Natural Born Killers" som favoritfilm fick jag något drag att se filmen, bara för att se vad de hade tittat på och kanske blivit inspirerade av.

Jag hade då väntat mig en skruvad film, men inte såhär. De första 20 minuterna var jag nära att stänga av, för den blev bara för knepig. Men jag satt kvar, och är ganska glad för det. Det är inte en film jag vill se igen, men jag tyckte att den förtjänar en trea. Skådespelarna gör jättebra ifrån sig, musiken var lite speciell och själva handlingen var sannerligen orginell.
Men filmen är för sjuk för min smak, den är helt galen. Fast jag antar att det är bra att få olika perspektiv, även om man inte kan känna igen sig.

Entangler01

Ok filmen är bra och välgjord men jag gillar inte budskapet. Filmen uppmuntrar till och t.o.m försvarar våld och mord som någonting naturligt. Detta är definitivt en film som unga lättpåverkade människor inte bör se. Att man har haft en taskig uppväxt är ingen ursäkt för att mörda 50 människor. Jag tycker mest synd om den stackars journalisten som blir skjuten i slutet när det enda han ville göra var att intervjua dem för att utröna hur en mördare tänker.

Nej, den här filmen känns helt fel, men jag ger den en tvåa för att den som sagt är bra och välgjord (får väl lägga till banbrytande också så alla blir nöjda..)

en perfa combo av oliver stones polistiska saker och tarantinos sjuka manus

tv våld tar dem upp här..lite svårt och fatta det jag fatta inte det i början men woody och Juliette Lewis e sjukt bra

synd bara att Juliette Lewis gör bara musik och inga filmer längre..hon e sjukt snygg här

DuskBringer

Det här blev en besvikelse för mej. Inledningsscenen trissar upp förhoppningarna men resten av filmen levererar inte, tyvärr. Det hade varit intressant att se hur filmen blivit om Oliver Stone inte hade skrivit om så mycket i Tarantinos manus. Förmodligen hade det blivit bättre.

Men jag ska ändå inte såga Natural Born Killers helt och hållet. Den har ju sina ljuspunkter och Woody Harrelson och Juliette Lewis är övertygande i sina roller som psykiskt labila massmördare. Tommy Lee Jones gör också en stark insats under den korta period av filmen han är med.
Musiken är också bra och filmen ÄR ganska underhållande. Även om det känns som att den skulle ha kunnat bli mycket bättre. Svag trea.

Woody Harrelson och Juliette Lewis är fullständigt lysande i denna provokativa, underhållande och mycket speciella film. Quentin Tarantino som har skrivit manuset förnekar sig inte - jag kommer närmast att tänka på Death Proof (2007) och inledningen av Pulp Fiction (1994). Filmen är aldrig ointressant, även om den efter ungefär en timme blir smått ansträngd och överdrivet experimentell. Början är helt klart bäst, men avrundningen är rätt skön den med. Soundtracket är för övrigt helt briljant.
"You stupid bitch? That's what my father used to call me. I thought you'd be more creative than that."

Arcadia

Lewis kan vara läskig ibland. riktigt bra film.

Filmen är både i färg och svartvit