Pi

Handling: Max Cohen är ett matematiskt geni och är övertygad om att det finns ett system som världen runt omkring oss kan beskrivas med. Han ställer upp tre antaganden:

1. Matematik är naturens språk.
2. Allting omkring oss kan företrädas och förstås genom siffror.
3. Om man ritar upp siffrorna från vilket system som helst uppstår mönster.
Således finns det mönster överallt i naturen.

Detta ska han försöka bevisa genom att förutspå något så komplext som börsmarknaden. Han får dock problem eftersom fler är intresserade av den ultimata ”koden”, bl.a. blir han kontaktad av en judisk fanatiker.

År: 1998
Stanley Herman
Clint Mansell
Tom Tumminello

BuRNeR

Intressant och speciell film. Snuddar på en fyra.

Efter att ha sett Reqiuem for a Dream (2000) har jag kommit att förvänta mig en hel del av Darren Aronofsky. Jag var mycket intresserad av Pi och såg fram emot att se den. Tyvärr var den en stor besvikelse. Den är mycket välspelad, har ett snyggt foto och ett imponerande soundtrack. Att den är svartvit känns helt rätt och är mycket vackert.

Men det är precis som 002mateke säger: när slutet väl kommer återstår fortfarande ett antal frågor. Jag lyckas inte alltid koppla det som händer med vad karaktärerna gör, vilket ger ett ogenomtänkt intryck. Storyn känns oroväckande tunn ibland, och det hela blir nästan FÖR underligt. Filmen blir inte fullt så gripande som den kunde ha blivit, vilket jag inbillar mig till stor del beror på den distanserade berättartekniken. Fastän det är Max som gör voice overn känns det på något underligt sätt som om man betraktar honom utifrån - jag förstår ibland inte vad han sysslar med eller varför.
"When I was a little kid, my mother told me not to stare into the sun."

En 2 + får den som film & i sin egen genre. Alltså lite mer än godkänd.

Taglines: Faith in chaos / 3.1415926535897932384626433832795

En på ett sätt skön film i svart/vitt, men samtidigt lite märklig. Jag gillar t ex de "David Lynch"-partier av filmen som Goliatbagge pratar om, MEN... d e ngt svårbeskrivligt över ngt i filmen som fattas. Förutom att man inte får svar på alla frågor som ställs. Filmen är kort, bara 80 min, och bara 10 min till hade räckt för att svara på de frågorna. Det känns lite grann som med De Misstänkta, dvs att manusförfattarna är för smarta för sig själva, vilket lurar oss tittare. Dock snyggt förpackad, rätt snygga menyer på DVD:n och bra musik.

Trivia: The brain used in the film is real. / The director's mother catered for the film. / No location permits were secured for any of the scenes filmed. The crew had to have one man constantly serving as a lookout for police so they could stop filming if needed. / Pi cost only $60,000 to make, most of which was raised in the form of individual $100 contributions from the director's friends and family. When it was later bought by Artisan Entertainment, each contributor got back a $150 return on their investment. / The number Max is searching for is 216 digits long. 216 is 6x6x6; 666 is the "number of the beast" according to the Book of Revelation.

Mattias15

Svårt att betygssätta en så här annorlunda film. Men det jag inte gillar med filmen är det mörka svartvita filmandet, det blir för dystert. Men givetvis kan detta filmsätt vara vacker ibland, tex i slutscenen då det funkar bra och det är vackert.
Handlingen är intressant men tappar mycket pågrund av att det är så flummigt. Musiken tycker jag man lyckats med men tyvärr så försvinner stor del av den effekten eftersom fotot inte passar min smak. Stark tvåa, som säkertligen kan bli bättre i framtiden.

Rune

Skön anorlunda film.

torulf

Bra story, skum och mysko film. Jag tillhör den smala målgruppen. Hade den varit mer påkostad och mer genuin skulle den få en femma. Det känns som om den enkla kvalitén är en del av filmen, och det gillar jag inte. Tar man en film med hög bildkvalité och processar den genom dyra datorer för att få fram grynighet, och defekter, så den ska se ut som om den är amatörfilmsinspelad på en svartvit super8, blir den bara sämre. Men bortsett från det är den bra.

Det här är en fräck film som jag tycker är fascinerande eftersom jag själv är intresserad av matematik. Mycket av det som sägs i filmen är tänkvärt och korrekt, samtidigt som det finns en hel del filosofiska teorier inblandat. Jag tycker dock inte om ”Lynch”-delen av filmen, vilket gör den lite väl flummig. Faktum är att hela den sista halvan är en besvikelse då den tappar den inledande vetenskapliga aspekten och därmed blir mindre trovärdig. Betyget hamnar på en trea, men precis som miffo skriver så är det nog inget för den stora publiken.

Filmen är svartvit