Pulp Fiction

4,2

Handling: Ett förälskat par beslutar sej för att göra ett spontant rån mot den restaurang som dom sitter och dricker kaffe i.

Två samvetslösa torpeder får i uppdrag av gangsterkungen Marsellus, att hämta upp en väska med okänt innehåll.

Prisboxaren, Butch, trotsar en påbjudning att lägga sig i en titelmatch och tvingas fly landet.

Gangstern Vincent Vega beordras att gå ut med Marsellus vackra fru, Mia.

År: 1994

Frank Whaley
Paul Calderon
Alexis Arquette

Copyright Miramax Films

Det här är Tarantinos mästerverk och i särklass bästa film med många oförglömliga scener. Filmen är oväntad och överraskande och genialiskt ihopklippt i okronologisk ordning. Alla karaktärer är riktiga original och på något märkligt sätt så tar man inte ställning till någon speciell utan man sympatiserar med allihop. Musiken är lika grym som skådespelarinstatserna och något annat än toppbetyg är otänkbart. En sann klassiker…

dumskallen

Har man inte sett Pulp Fiction vid det här laget är det hög tid att ändra på det, för den är verkligen SEVÄRD!

Hur lätt vore det inte att gå vilse i handlingen när man blandar så friskt bland scenerna som Quentin Tarrantino gör här? Ingenting kommer i kronologisk ordning, man blir överraskad varje gång en ny scen startar för det blir helt ologiskt i ordningen. Man får tänka lite och man får förklaringar till allt man undrat över. Tarrantino har gjort ett mästerverk som förtjänar vartenda positivt omdöme den fått!

Samtliga storys i filmen, och de är fler än vad som är brukligt, är intressanta och driver tillsammans filmen framåt. Ingenting är onödigt, inte ens till synes meningslösa diskussioner om fotmassage eller vad man kallar McDonalds hamburgare i Europa...

Det är främst dialogen som gör filmen så otroligt bra, den är rapp och intelligent och det finns hur många minnesvärda citat som helst.

Skådespeleriet är rakt igenom helt lysande, speciellt minnesvärda är givetvis de två torpederna Samuel L Jackson och John Travolta (som gjorde en storstilad comeback i och med den här filmen) och deras diskussioner sinsemellan.

Det finns ytterligare en anledning att se filmen: filmmusiken! Jag lägger så gott som aldrig märke till musiken i filmer men här sitter varenda låt som gjuten. Riktigt bra gamla rocklåtar som passar i scenerna de spelas till, pluspoäng för att Bruce Willis sitter och sjunger med i en låt när han kör bil!

JonneyBoy

En av mina absoluta favorier.
Quentin Tarantino's bästa film så här långt i mitt tycke. Den är i så många fall nyskapande samtidigt som den lånar många idéer från gangsterfilmer från 60-70-talet.

Den är ju långt ifrån direkt avsedd att vara en humorfilm, men ändå kan man inte hålla sig från skratt under "trashtalk-scenerna" som han smyger in då och då. Dvs, konversationer som inte rör filmens handling ett jota men ändå känns oerhört viktiga för att filmen ska få den "alldagliga" känsla den har.

Skådespelarna är väldigt imponerande. Främst Samuel L. Jackson i rollen som Jules. Hans bibelcitat är ngt av det bästa i filmen.
De andra gör inget dåligt jobb heller, Travolta gör sin kanske bästa roll någonsin. Samma med Bruce Willis. Vill ge lite extra credit till Tim Roth också, hans korta men händelserika scen äger.

Filmen innehåller en hel del överdrivet blod, något som inte skadar filmen eftersom den gärna ska ha lite B-känsla (då Tarantino är som bäst). Sen så händer alltid ngn finurlig detalj som man lägger märke till innan personen blir skjuten. Tex. att brödet hioppar upp ur brödrosten precis när Willis trycker av avtryckaren vid ett tillfälle.

Nä vad ska man säga? Quentin Tarantinos bästa film, älskar B-filmskänslan samtidigt som den tar upp vardagen för Los Angeles smågangstrar...
Ett mästerverk!

Noisome

Tokigt nog tror jag att jag hade gett full pott om inte jag väntat så länge med att se denna film.. Hade mycket höga förväntningar och blev inte besviken. Bra skådisar, häftig handling och många tuffa scener.

Cammie

En riktigt originell film. Härlig dialog, utflippade scener och i princip bara bra.

crack_of_dawn

Förstår varför denna film blev kult-stämplad...

Nille

Tarantino slår till med en riktigt stark film. Mängder av vassa skådespelare som samtliga gör det jäkligt bra. Framförallt gör Samuel L Jacksson en klockren insats som Jules. Replikerna är klockrena och musiken passar filmen som handen i handsken.
En film som man kan se om och om igen...

waern_shoot

JÄVLA häftig film faktiskt... skitbra repliker

Bästa tarantino rullen!

Brita

Det här är en av Tarantinos filmer som jag gillar mest. Soundtracket är mycket bra och jag gillar han sätt att göra film. Bra skådespel, härlig dialog.