Night on Earth

Handling: En episodfilm om fem taxiresor. Los Angeles, New York, Rom, Paris och Helsingfors är spelplatserna för fem historier med väldigt olika karaktär.

År: 1991
Pascal N'Zonzi
Emile Abossolo M'bo
Stéphane Boucher

producenten

Intressant film som blev lite seg mot slutet. Men en kul filmidé.

Timoti

Det här var en bra film! Det var kul att den var inspelad i Finland. Jag missade LA resan, men gör inget för mig, jag såg ju den största delen av filmen.

storvreten

Jim Jarmusch funkar bäst i små doser. Därför är Night On Earth helt logisk, fem korta historiersom sammantaget blir en gobeläng över människor i rörelse på natten i olika delar av världen. Resultatet är en film med variation, mycket humoristisk och med en melankoli som vilar över alla dessa människor där de tar sig fram i mörkret och ensamheten. De korta episoderna gör att Jarmusch aldrig hinner fastna, som i många andra av sina filmer, i upprepningar och det sammantagna intrycket blir betydligt större än delarna. Till dags dato hans bästa film.

eco

En väldigt bra, rolig och bitvis lite sorglig film om ett antal taxichaufförer runt om i världen. Känns som om man har gjort flera kortfilmer och satt ihop till en enda.