Moln över Hellesta

Handling: Den nyförlovade Margareta Hellman följer med sin fästman till familjegodset Hellesta. När hon får veta att hans förra fästmö Gudrun dött under mystiska omständigheter beslutar hon sig för att undersöka vad som hänt.

År: 1956
Erik 'Bullen' Berglund
Inga-Lill Åhström
Sonja Kolthoff

tinni

Det är en vackert gjord film, med duktiga skådespelare och bra regi. Stämningen i filmen känns inte tillgjord och det här är en där kvinnorna inte är några försvarslösa små våp utan snarare de starka personerna. Lagom kuslig och nerv kittlande, du har ingen aning om vem som är förövaren utan kan gissa dig genom hela filmen. En av de filmer som gjort mig såld på svenska filmer från den här tiden.

Härlig thriller, bättre alla filmerna i den några år yngre Hillman serien, mycket stark 4:a. En av de absolut bästa svenska filmer som gjorts alla kategorier och tider, top 10 bland mina svenska favoritfilmer.

Bra gammaldags deckare. Den har skön och spännande atmosfär och bra skådespelare. Dialogen är väl inte direkt fenomenal, men jag gillar ändå filmen ganska mycket. 3,5 i betyg.

tinni

freya

Gillar denna mycket, Anita Björk är bra i huvudrollen, men jag gillar särskilt stämningen i hela filmen och alla "damerna" i birollerna som är underbara i sina roller: Isa Quensel (mamman, herrgårdsfrun), Dora Söderberg (hennes syster) och Brita Öberg (i vanliga fall känd under namnet Eulalia i "Åsa-Nisse"-filmerna - här syrlig kokerska på herrgården). Själva historien är väl inte så ruskig, men som sagt; jag gillade fotot och stämningen. Inte så högtravande ton heller som i många andra gamla svenska filmer, replikerna kändes naturliga och stundtals mycket intressant!

Filmen är svartvit