Shining, The

3,8

Handling: Jack Torrance reser till det eleganta och isolerade hotellet Overlook för att sköta det under lågsäsongen. Med sig har han sin fru och sin son. Torrance har aldrig varit där förut... eller har han det?

Baserad på Stephen Kings roman "Varsel" (1977).

År: 1980
Regissör: Stanley Kubrick
Originaltitel: The Shining
Ursprungsland: Storbritannien, USA
Längd: 01:59, 02:34 (Japansk oklippt version), 02:26 (Original version)
Ingår i tema: Stephen King

David Baxt
Manning Redwood

Copyright Warner Bros.

tobbeii

Blev så rädd att jag var tvungen att stänga av denna första gången jag såg den, tog mig sedan i kragen och tittade på hela. Jack Nickolas är riktigt skrämmande i denna film, men räddas blir man av tvillingarna som nästan är obehagligt. Suverän.

Fireflie

Framröstad till den hemskaste skräckisen genom tiderna. Kanske var detta några år sedan men vilken film! Den är lagom hemsk, psykisk och spännande. "Here comes Johnny" är kanske filmens kändaste citat då Jack Nicholson imponerar med sina ruskigt bra skådespelarinsatser.

hannabanana

Såg denna film första gången när jag var sex år gammal och är fortfarande lika rädd ... speciellt för hiss-scenen. Känslan man får av denna film är helt obeskrivlig. Det jag vill säga har så många andra redan sagt så bra, ingen idé att försöka.

Jag älskar den här.

Silverpilen

En av de läskigaste film jag någonsin har sett! Läskig hela filmen igenom! Var bara tretton när jag såg den första gången jag såg den också. Så var rätt ung och det påverkar ju filmupplevelsen en del. Filmen har också väldigt bra skådespelare, speciellt Jack Nicholson! Stark femma!

Rymdis

Mycket vacker och stämningsfull. Jag håller dock inte med om att den är den otäckaste filmen någonsin. Och t ex "Rosemary's Baby" tycker jag är mycket bättre.

Daniel Johnsson

Tyvärr så har ingen skräckfilm lyckats förmedla samma otäcka stämning och känsla av ödslighet och ensamhet som Stanley Kubricks The Shining. Det är något alldeles speciellt med den.

Den nya versionen är en komedi i jämförelse, trots att den blev mer som författaren, Stephen King, ville ha den.

En klassiker som ingen senare skräckfilmsproducent lyckats efterapa.

Antonlikemovies

Kommer ihåg när jag såg The Shining för första gången, jag var runt 8 år gammal tror jag.
Jag kan bara säga att jag aldrig varit så rädd som jag var då, och det är ju ett bra betyg för en skräckfilm.
Stark 4a

tonybaloba

Mästerverk, mästerverk, mästerverk

Seg film som man nästan somnar till. Slutet väcker en men den väcker inte filmen från botten tyvärr.

Elemental

Jack Torrance (Jack Nickolson) blir erbjuden ett jobb som vintervaktmästare på Overlook Hotel. Han får höra berättelser om Delbert Grady som mördade sin fru och två döttrar och sedan tog livet av sig, men blir inte avskräckt. Tillsammans med sin fru Wendy (Shelley Duvall) och deras son Danny (Danny Lloyd) bosätter de sig i det ödsliga hotellet. Jack börjar hemsökas av spöken och Danny får varsel om en mörk framtid.

Så har jag äntligen sett ”tidernas läskigaste skräckfilm”. Jag kan inte riktigt hålla med om det påståendet, då jag anser att The Grudge har den titeln. The Shining är den första skräckfilm jag sett som är äldre än 1990-talet. Det märks tydligt då den är långt ifrån lik dagens skräckfilmer. Enkla specialeffekter som samtidigt är effektiva vad gäller att skrämmas.

Jag är oftast inte så förtjust i långdragna filmer, exempelvis The Blair Witch Project, men här har vi ett undantag. Första hälften bygger upp en sanslöst obehaglig stämning med suggestiv musik som gör att man sitter som på nålar. Man får ledtrådar om vad som komma skall, men jag skulle ändå inte vilja kalla filmen förutsägbar.

Även jag måste få berömma skådespelarnas insatser. Jack känns makalöst trovärdig och även Danny gör ett fenomenalt bra jobb. Den mystiske köksmästaren Dick får man inte heller glömma, han lyckas väl i att förmedla hotellets mystiska förflutna och gör att filmen lyfter avsevärt.

Filmen har dock ett mycket långsammare tempo än dagens rysare och det är helt enkelt något som man får vänja sig vid. The Shining är en riktigt bra film och skön omväxling från alla dagens b-skräckisar. Helt klart ett måste för alla skräckfilmsfans.

Shining, The (1997)
Doktor Sömn (2020)